Mere end 30 virksomheder dropper omdiskuteret netmedie

16x9
Ralf Pittelkow langer ud efter de mange virksomheders beslutning om at droppe bannerreklamer på Den Korte Avis. Foto: Andreas Beck / Scanpix Denmark

Nordea, Elgiganten og Momondo er blandt de mange virksomheder, der dropper deres annoncering hos det kontroversielle netmedie Den Korte Avis.

Mere end 30 virksomheder dropper nu at annoncere hos det kontroversielle og islamkritiske netmedie Den Korte Avis.

Det sker efter, at flere brugere har kritiseret virksomhedernes bannerreklamer på Den Korte Avis' hjemmeside. Indtil videre har virksomheder som Nordea, Kipling Travel, McDonalds, Ikea og Just Eat blandt flere andre eksplicit frabedt sig at have annoncer hos Den Korte Avis. 

Momondo: Vi tror på at nedbryde fordomme- derfor har vi fravalgt Den Korte Avis

Til Jyllands-Posten uddyber Nordeas marketingschef Kim Grue, hvorfor man har droppet den Korte Avis:

- Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne.

Også den dansk-baserede rejseportal og rejsesøgemaskine Momondo har takket nej til fremover at reklamere for deres produkter på Den Korte Avis' hjemmeside. 

- De værdier som Den Korte Avis repræsenterer er ikke forenelige med Momondos brand. Som virksomhed tror vi på, at rejser kan åbne verden for folk og være med til at nedbryde fordomme. Derfor har vi nu aktivt fravalgt at få vores annoncer vist på Den Korte Avis. Derudover gennemgår vi lige nu vores procedure for, hvor vores reklamer skal fremgå, siger Momondos pr-manager, Lasse Skole Hansen til fagbladet Journalisten.

'Et angreb på ytringsfriheden'

Hos Den Korte Avis møder de mange annoncørers beslutning forargelse.

Ansvarshavende chefredaktør Ralf Pittelkow kalder det et "angreb på ytringsfriheden".  

- Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden og demokratiet i Danmark. De vinkler, artikler og synspunkter, som optræder i Den Korte Avis, repræsenterer en meget bred del af den danske befolkning, siger Ralf Pittelkow.

Hvorfor er det et angreb på ytringsfriheden, at en annoncør ikke har lyst til at annoncere hos jer?

- Normalt er annoncering upolitisk, men virksomhederne prøver her at miskreditere Den Korte Avis og Den Korte Avis' læsere. Der sidder et politisk korrekt flertal i virksomhederne, der ved at droppe avisen signalerer, at vi er nogle værre nogen. Det er den effekt, de prøver at opnå. 

Men virksomheder annoncerer vel, fordi de vil gøre opmærksom på deres produkt. De er vel ligeglade med ytringsfriheden? 

Ja, og det understreger, at det bare er mennesker, der ikke bryder sig om Den Korte Avis. 

Kan I overleve uden annoncører?

- Vi kan ikke overleve uden annoncører, men de virksomheder, der dropper os, annoncerede i forvejen kun meget lidt hos os. Det understreger, at det er et politiserende indgreb i debatten, siger Ralf Pittelkow.

Elgiganten dropper også Den Korte Avis

Også Elgiganten har fredag droppet sin annoncering hos Den Korte Avis. Bannerreklamer fra elektronikkæden var ellers at finde, da TV 2 kontakter pressechef i Elgiganten, Frederik Danvig. 

I et skriftligt svar understreger han dog, at Elgiganten snart ikke længere vil være at finde på Den Korte Avis' hjemmeside og henviser til Elgigantens forklaring på Facebook:

- Vores banner-reklame er blevet vist på siden, da siden indgår i en større annoncepakke, vi har købt gennem vores mediebureau. Efter vi er blevet opmærksomme på det, har vi dog besluttet, at der ikke længere skal placeres banner-reklamer her.

Afstemning