Butikker svømmer over: Opfordrer kunder til at hente pakkerne – nu

16x9
Pakkefirmaet GLS opfordrer kunderne til at hente deres pakker hurtigt. Butikkerne er fyldte. Foto: Camilla Rønde / Scanpix Denmark

Black Friday fik danskerne til at gå shop-amok. Det kan tydeligt mærkes hos transportfirmaet GLS, der ikke har plads til alle pakkerne.

- Vi har rigtig mange pakker i vores PakkeShops. Hvis du ikke har hentet din pakke, så hent den venligst nu. Tak for din hjælp og din forståelse.

Sådan lyder det i en noget utraditionel sms, som mange danskere har fået den seneste tid fra pakkefirmaet GLS.

Årsagen til den lidt utraditionelle opfordring er, at GLS’ pakkeafhentningssteder landet over for øjeblikket er ved at svømme over i pakker.

Det er en stigning i pakkemængden på 60 procent den seneste tid, der gør pladsen trang, og de noget utraditionelle sms’er nødvendige. Og selvom der hos GLS er glæde over at have meget at lave, håber transportfirmaet på hjælp fra danskerne.

- Vi oplever en væsentlig længere liggetid i vores pakkeshops end normalt, og kombinationen med den øgede mængde gør, at flere af vores butikker er meget fyldt med pakker, siger Marianne Møller Jensen, kundeservicechef hos GLS Denmark, til TV 2 og tilføjer:

- Det, der kommer bag på os, er, at pakkerne bliver afhentet så sent. Det betyder, at flowet gennem vores pakkeshops ikke er så hastigt, som vi kender fra resten af året. Det giver os udfordringer.

Black Friday slog alle rekorder

Kundeservicechefen fortæller, at det særligt er sidste uges ”Black Friday”, der har sendt pakkeafhentningsstederne på overarbejde.

Ved ”Black Friday” den 25. november lokkede butikkerne – såvel de fysiske som dem på nettet – med slagtilbud, og det virkede tilsyneladende i stor stil.

I lørdags kunne NETS nemlig fortælle, at forbrugerne handlede for to milliarder kroner i fredags, og dermed blev dagen den største shoppedag nogensinde i Danmark.

Tallene fra i lørdags viser, at 12 procent af handlerne foregik online, men det tal ventes at stige i takt med, at butikkerne afsender de indkøbte varer, og derefter trækker pengene fra køberen.

Hos GLS mærkes det tydeligt, at der har været meget handel på nettet, siger Marianne Møller Jensen, der håber på, at kunderne hurtigt vil hjælpe med at tynde ud i mængden.

- Om det er fordi, kunderne har handlet julegaver, der ikke haster endnu, ved vi ikke. Men vi vil gerne sende en opfordring til alle om at hente deres pakker i vores pakkeshops så hurtigt som muligt, siger Marianne Møller Jensen.

TV 2 har også talt PostNord, men her opleves pakke-presset ikke lige så markant som hos GLS.