Vinderne er kåret: Her er Danmarks bedste 'youtubere'

Lørdag aften blev de største YouTube-stjerner herhjemme kåret. Se listen her.

De er unge, digitale og Danmarks bedste i at lægge videoer på YouTube. 

Ni unge talenter modtog lørdag aften priser til award-showet Guldtuben, der blev afholdt i København. 

  • Youtube.dk blev lanceret i februar 2013. Det indebærer, at danske 'youtubere' nu kan tjene penge på deres videoer via annoncer. 
  • En undersøgelse lavet af Google, Gallup og analysefirmaet Ipsos viser, at 75 procent af danskere mellem 13 og 64 år har brugt Youtube, og at Youtube dagligt bruges af 29 procent af danskere på 15 år og opefter.
  • Mere end 800 millioner unikke brugere besøger Youtube hver måned.
  • 60 timers video uploades hvert minut, og der vises over fire milliarder videoer hver dag.

Siden 15. juli har danskere stemt på deres favorit-youtubere, og nu er vinderne kåret. 

Her er vinderne:

Flere priser til samme person

Blandt de unge talenter er 18-årige Rasmus Brohave, som lørdag blev kåret som årets youtuber og samtidig vandt prisen for bedste serie.

Hans videoer er blevet vist mere end 23 millioner gange på YouTube, knap 179.000 følger hans YouTube-kanal, og han lever i dag af at lave YouTube-videoer.

De unge youtubere underholder med alt lige fra mode og sange til spil og hverdagssnak på deres kanaler.

For sin video om hvordan man bliver den perfekte kæreste, vandt 19-årige Alexander Husum både prisen som 'Årets collab' og 'Årets klip'. Den unge youtuber har knap 147.000 abonnenter på sin kanal, og hans videoer er afspillet mere end 28 millioner gange.

I klippet øvert i artiklen kan du høre Alexander Husum fortælle om, hvad YouTube betyder for ham, og hvad kanalen kan.

Børn spejler sig i det 'ægte'

Ifølge Jacob Holst Mouritzen, der er områdedirektør for kommunikation i reklamebureauet Mindshare og ekspert i unge menneskers brug af sociale medier, er der en forklaring på, hvorfor Youtube hitter så meget hos den unge generation. 

- Det handler meget om at være ægte. Børn og unge vil meget hellere spejle sig i nogen, de kan identificere sig med. Det kan de med youtuberne, som inviterer deres fans helt ind i stuerne – og viser deres mest personlige side af sig selv. De vender kameraet mod sig selv og deler stort og småt med deres loyale følgere, lød det fra Jacob Holst Mouritzen inden lørdagens Guldtuben-show.