Menstruation, makeup og kærester - hvad kan youtuberne egentlig?

Allerede i 2016 hvor guldtuben blev afholdt på Det kongelige teater, var mange nysgerrige på fænomenet der fortsat tryllebinder danske børn og unge.

Der er sket meget på de 2 år, der er gået, og D. 22 september løber Guldtuben af stablen i Royal Arena, hvor der er plads til intet mindre end 16.000 mennesker, og det store gallashow kan ses live på både TV 2 Zulu og TV 2 Play.

I denne artikel fra 2016 forklarer en ekspert nogle af årsagerne til den store succes.

  • Youtube.dk blev lanceret i februar 2013. Det indebærer, at danske 'youtubere' nu kan tjene penge på deres videoer via annoncer. 
  • En undersøgelse lavet af Google, Gallup og analysefirmaet Ipsos viser, at 75 procent af danskere mellem 13 og 64 år har brugt Youtube, og at Youtube dagligt bruges af 29 procent af danskere på 15 år og opefter.
  • Mere end 800 millioner unikke brugere besøger Youtube hver måned.
  • 60 timers video uploades hvert minut, og der vises over fire milliarder videoer hver dag.

Det er nok de færreste forældre til børn i skolealderen, der kan sige sig fri for at have stiftet bekendtskab med begrebet ”youtuber”. Unge mennesker, der har lavet en kanal på YouTube, hvor de deler deres oplevelser og erfaringer med andre børn og unge.

Det kan være alt lige fra skønhedstips over dagligdagsproblemer til spilanmeldelser. Ens for dem alle er, at de er del af et fænomen, der er i rivende udvikling. Navne som Kristine Sloth, Rasmus Brohave og Armin er blandt de største danskere youtubere med flere hundrede tusinde følgere.

Inviterer fansene ind i stuen

Jacob Holst Mouritzen er områdedirektør for kommunikation i reklamebureauet Mindshare, og så er han ekspert i unge menneskers brug af sociale medier. Han er ikke i tvivl om, hvorfor de unge mennesker har kastet deres kærlighed på youtuberne.

- Det handler meget om at være ægte. Børn og unge vil meget hellere spejle sig i nogen, de kan identificere sig med. Det kan de med youtuberne, som inviterer deres fans helt ind i stuerne – og viser deres mest personlige side af sig selv. De vender kameraet mod sig selv og deler stort og småt med deres loyale følgere, fortæller Jacob Holst Mouritzen til TV 2.

Netop loyalitet og identifikation er kendetegnende for youtubernes tro følgere. De ved, hvad de kan forvente sig af deres idoler på den anden side af skærmen – og de kan få det, når de vil have det.

- Børn og unge gider ikke og vente på at se et program, der kommer kl. 15. De er blevet forvænt med at få det ”on demand” – et tryk på en knap og så er der hul igennem. De vil have frit valg på alle hylder, og det får de på YouTube. Det er også med til at skabe en meget loyal fanbase – og så har følgerne jo en direkte aktie i at de her youtubere er blevet stjerner. Uden følgere er de ingenting – og det ved de godt. Det skaber en stærk samhørighed, forklarer Jacob Holst Mouritzen.

- Som dengang Beatles brød igennem

Han sammenligner fænomenet med dengang The Beatles brød gennem lydmuren og ændrede popkulturen for altid. Dengang vores mødre i en sen nattetime hoppede ud af pigekammerets vindue og drog til København for at få et glimt af idolerne fra Liverpool.

- Dengang og i dag er der tale om en kulturrevolution, som forældrene ikke forstår. Det er noget, de unge har for sig selv. YouTube er blevet en subkultur, hvor fans og youtubere deler noget unikt, som samfundet ikke helt har forstået den dybere mening med, lyder det fra Jacob Holst Mouritzen.

Jacob Holst Mouritzen savner, at nogle af de spirende YouTube-stjerner bruger deres store fanskare og indflydelse til at sætte fokus på emner af lidt dybere karakter:

- Det er lidt skuffende, at de ikke bruger den her platform til at gøre opmærksom på større temaer. Aktivismen findes slet ikke blandt de her youtubere. Der er groft sagt ikke noget større formål end at blive kendt og hygge sig med sine følgere og kammerater på nettet.

For at blive en god youtuber skal man ifølge Jacob Holst Mouritzen være ihærdig, modig, vedholdende og ikke bleg for at blive til grin:

- Du skal blive ved og ved og ved. Også selvom du kun har 17 følgere på de første 25 klip, du lægger op. Og så gør det ikke noget, at du gør dig godt på kamera. Ikke at du skal ligne en model, men du skal være klar til at åbne op dele personlige erfaringer, siger han til TV 2.

Menstruation, makeup og kærester

Jacob Holst Mouritzen er personligt begejstret for den unge youtuber Kristine Sloth, som med 185.000 følgere på sin YouTube-kanal må siges at favne bredt:

- Hun er et godt eksempel på den nye generation af youtubere. Hun er hverken model eller musiker, men en helt almindelig dansk pige, der deler sine erfaringer om helt almindelige dagligdagsting som menstruation, makeup og kærester. Hendes brugere kan identificere sig med hende og har samme problemer. Et klassisk eksempel på en succesfuld youtuber.

Kristine Sloth er 17 år gammel og kan i dag leve af at smide videoer på YouTube. Hun er nomineret til blandt andet ”Årets Youtuber” ved Guldtuben 2016-eventet lørdag aften.