Posten i krise: Vi sender en milliard færre breve

16x9
Sidste år sendte vi rundt regnet én milliard færre breve, end vi gjorde for 15 år siden. Foto: Scanpix

De sidste 15 år er antallet af breve, som danskerne sender med Post Danmark, styrtdykket.

Posten er i krise.

År efter år bliver der færre og færre breve for det danske postvæsen at bringe ud.

Udviklingen for Danmarks postvæsen
Danskerne sender færre breve, priserne stiger og posten kommer langsommere frem.

Torsdag meddelte Post Danmark, at 770 ansatte skal afskediges. Mange af dem skal findes blandt postbuddene. For danskerne sender færre og færre breve. Sådan lød forklaringen på postvæsenets problemer igen og igen i løbet af dagen.

Og der er noget om snakken. Sidste år sendte danskerne 460 millioner breve med Post Danmark.

Det er rundt regnet én milliard færre breve, end vi sendte i 1999.

16 procent færre breve på et år

Det er også et markant fald på 16 procent fra året før. Og det er en tendens, der har stået på længe.

Fra danskerne i 1999 sendte 1,46 milliarder breve med Post Danmark, er antallet af breve faldet hvert eneste år til sølle 460 millioner sidste år.

I samme periode er det flere gange blevet dyrere for danskerne at få breve bragt ud. Det største prishop kom 1. januar i år, hvor prisen på et A-brev på højst 50 gram steg til næsten det dobbelte fra 10 til 19 kroner.

Langsommere postbude

Senere i år blev A-brevet så helt afskaffet, da et flertal af Folketingets partier blev enige om en ny postaftale. Nu blev posten også langsommere. Et B-brev måtte nu tage helt op til fem dage at bringe ud.

Så galt står det til, at nogle mener, at vores næsten 400 gamle postvæsen kan være på vej væk om 10 år.

Det er selvom en analyse fra 2014 af danskernes postvaner, som var bestilt af Transportministeriet, viste, at brevet og muligheden for at sende fysisk post har en stor betydning i befolkningens bevidsthed.

Grafik: Overblik over det danske postvæsen

Men analysen viste samtidig en klar uoverensstemmelse mellem danskernes gode intentioner og deres faktiske adfærd, når det kom til at benytte sig postvæsenets tjenester. Danskerne var – ikke overraskende vil nogle måske sige – ifølge analysen blevet mere digitale.

Det samme gjaldt virksomhederne, som var gået over til email og digital post som mest udbredte kommunikationsform. Samtidig blev det hen ad vejen obligatorisk for alle borgere og virksomheder at have en digital postkasse.  

I grafikken her kan du få et overblik over udviklingen i antallet af breve og portopriser og finde en kort gennemgang af postvæsenets historie i Danmark.