Danskerne var også sure på DSB i 1990’erne: Mit tog var 2 ½ time forsinket

I 1990'erne fik den nye forbindelse over Storebælt skylden for de mange forsinkelser - i perioder var mere end hvert tredje tog forsinket.

DSB har i årets første fem måneder mødt massiv kritik for forsinkelser på landets jernbaner. Passagererne er utilfredse med forsinket sporarbejde og lange rækker af togbusser på forskellige strækninger.

Som de fleste nok husker, er det langt fra første gang, at der er massive problemer med togdriften i Danmark. Et kig tilbage i historiebøgerne vidner også om massive forsinkelser i 1990’erne.

Dengang var det Storebæltstunnelen, der fik skylden for de mange forsinkelser. Storebæltsforbindelsen åbnede for togtrafik 1. juni 1997 - for præcis 19 år siden i dag - og det resulterede i en voldsom passagertilstrømning, der gjorde, at DSB havde svært ved at følge med.

Passager: Toget var to og en halv time forsinket

Som du kan se i videoen øverst i artiklen, var der fokus på problemet i TV 2 Nyhederne den 17. november 1997.

Her fortalte en række passagerer på Københavns Hovedbanegård, hvor omfattende forsinkelserne mellem landsdelene var. Jørgen Hansens tog var eksempelvis to og en halv time forsinket.

- Det er første gang, jeg har prøvet at være med sådan en forsinkelse, fortalte Jørgen Hansen, der oplyste, at toget normalt kun var op imod et kvarter forsinket på hans daglige strækning fra Nordjylland til København.

Det er første gang, jeg har prøvet at være med sådan en forsinkelse.

Jørgen Hansen, togpassager 

Skifter tog ud med bil eller bus

En af de nye passagerer på strækningen var dog ikke imponeret over forbindelsen over Storebælt og overvejede at gå tilbage til at tage færgen over bæltet mellem Fyn og Sjælland.

- Det er faktisk første gang, jeg tager toget til København, og det betyder jo, at der bliver lidt kortere tid til et møde, sagde Niels Jensen, der var 45 minutter forsinket.

I 1996 var 14 procent af IC3-togene mere end fem minutter forsinkede. Da tunnelen under Storebælt åbnede i sommeren 1997, steg det til 21 procent. Og det blev kun værre herefter. I november 1997, hvor indslaget fra TV 2 Nyhederne er fra, var hvert tredje tog mere end fem minutter forsinket.

- Vi kører ikke tilfredsstillende. Det er helt klart, sagde Bjørn Wahlsten, der dengang var Intercitychef hos DSB.

- Vi har alt for mange generelle 6-10 minutters forsinkelser. Vi kan mærke, at vi har fået mange kunder, og vi kan mærke, at togene ligger tæt. Vi har alt materiel ude at køre, og det gør os sårbare, forklarede DSB-chefen.

Sammenlignet med de andre skandinaviske lande klarede DSB sig dog fint i 1990’erne. Sverige klarede sig kun en anelse bedre end de danske jernbaner – hvorimod problemerne i Norge var væsentligt større.

Tilbage til nutiden

I 2016 – knap 20 år senere – er forsinkelser stadig en del af danskernes dagligdag. På strækningen mellem København og Aarhus oplever kunderne forsinkelser på mere end tre minutter i 32 procent af tilfældene.

Tog til tiden

Hos DSB betragtes et tog som forsinket, hvis den rejsende er fremme mere end tre minutter senere end angivet i køreplanen.

Ved kunderettidighed indregner DSB både togets rettidighed og fordelinger af kunder på enkelte tog. Derfor vægter forsinkelser af myldretidstog højere end afgange i ydertidspunkterne. 

Hos Arriva er et tog forsinket, hvis den rejsende er fremme fem minutter senere end angivet i køreplanen. Der tages ikke højde for, hvor mange passagerer der er med toget. I stedet måles antallet af forsinkede tog.

square to 16x9

Tallene stammer fra årets første fire måneder. Kilde: DSB.

Siden 2012 har DSB mistet omkring en halv million passagerer om året mellem Øst- og Vestdanmark. Passagererne vælger i stedet for at tage bilen eller bussen. Det gælder især pendlerne.  

DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen, erkender over for TV 2, at selskabet de seneste måneder har haft udfordringer med deres rettidighed, og at kvaliteten ikke er god nok.

- Det er ikke på det niveau, som vi gerne selv vil have, og heller ikke på et niveau, som vores kunder kan forvente. Det er selvfølgelig DSB's ambition at levere en kvalitet og et produkt til vores kunder, der er i tråd med de forventninger, som de har. 

Se indslaget øverst i artiklen.

DSB og konkurrenterne: Her er kundetilfredsheden størst