Modstand mod DF-kampagne tager fart: Sådan ser vores Danmark ud

16x9
Vores Danmark. Der er så meget, vi allerede passer på Foto: Jens Peter Engedal / Jens Peter Engedal

Et opslag, der retter sig mod en kampagne fra Dansk Folkeparti, er mandag aften blevet delt mere end 2700 gange.

“Vores Danmark. Der er så meget, vi allerede passer på.”

Et let omskrivning af Dansk Folkepartis kampagne “Vores Danmark. Der er så meget, vi skal passe på”, som i disse uger hænger på billboards, busskure og togstationer rundt om i landet.

Omskrivningen står Birgit Bjerre fra Mårslet for.

- Jeg bryder mig ikke om, når nogen tager patent på, hvad Danmark er. Det virker meget ekskluderende på mig, fortæller hun til TV 2.

Når man ser plakaterne i bybilledet, kan man godt dukke nakken, men man har ikke nogen stemme at svare med.

Blev ked af at se kampagnen

Det besluttede hun sig for at lave om på efter en taxatur fredag aften.

På vej ud af Aarhus spurgte Birgit Bjerres mand taxachaufføren, hvordan han havde det med at se de mange billboards.

- Han reagerede først med at sige, at dem var han ligeglad med, men så blev der stille i bilen, og så fortalte han, at dem blev han faktisk ked af at se. Han er jo dansker. Han arbejder, og det gør hans kone også, siger Birgit Bjerre.

- Vi talte om, at vi heller ikke var glade for at se det. Og så foreslog jeg at lave en ny ‘Vores Danmark’.

En stemme uden at være partipolitisk

Det blev hurtigt realiseret, og allerede søndag tog de ud for at tage billedet med de to familier.

- Det var fedt. Det var rart at kunne sætte ord på en stemme mod det, som Dansk Folkeparti prøver at sige. Uden at være partipolitisk, men for at gøre hævd på det at kunne sige, hvad Danmark er, siger Birgit Bjerre.

- Jeg synes, jeg har meget vide grænser for, hvad folk må sige, men jeg har fået det skidt, når jeg har set de billboards. Fordi Dansk Folkeparti siger ‘Vores Danmark’, og det er bare ikke mit Danmark.

Martin Henriksen: Jeg sover ikke dårligt i nat

Kritikken tager udlændinge- og integrationsordfører for Dansk Folkeparti, Martin Henriksen, særdeles roligt.

- Vi mener, at der er noget dybere, der binder os sammen. Sprog, kultur og traditioner. Og ærlig talt, hvis der er nogen, der kan blive forargede over det... Altså, der er grænser for, hvor små sko man kan gå i, så det må de ligge og rode rundt med. Det er i hvert fald ikke noget, der gør, jeg jeg sover dårligt i nat, siger Martin Henriksen til TV 2.

Han kan ikke se, hvordan kampagnen skulle virke ekskluderende på nogen.

- Jeg kan læse mig til, at Hamit (taxachaufføren, red) er blevet ked af det, men med al respekt så kan vi jo ikke fremlægge vores politik efter, hvordan en eller anden tilfældig person bliver ked af det. Vi er nødt til at gøre det efter, hvad vi vurderer er det bedste for landet, siger Martin Henriksen.

Sådan ser den oprindelige kampagne ud:

 Ikke den eneste modstandskampagne

Birgit Bjerres kampagne er ikke den eneste, der i øjeblikket tager Facebook med storm. 

Alex Ferlini har sammen med 15 andre også lavet en kampagne, der bruger samme scenografi som Dansk Folkeparti, men budskabet er et andet. På en time har opslaget fået næsten 1000 delinger og over 2000 reaktioner.

I hans Facebookopslag lyder det:

- "Der er så meget, vi skal passe på". Det er nemlig helt rigtigt. Vi skal passe på vores demokrati, vores sammenhold, vores mangfoldighed. Og først og fremmest skal vi passe på hinanden, for vi er alle i samme båd.

"Der er så meget, vi skal passe på". Det er nemlig helt rigtigt. Vi skal passe på vores demokrati, vores sammenhold,...

Posted by Alex Ferlini on Monday, May 16, 2016