Børnehaver får sponsorer: Frygter yderligere besparelse

16x9
Daginstitutionerne frygter, at sponsoraterne får politisk betydning. Foto: KASPAR WENSTRUP / Scanpix Danmark

Hver tredje daginstitution har søgt eller overvejer at søge sponsorater. Pædagogerne frygter, at det kan få politikerne til at spare yderligere.

Hver tredje vuggestue og børnehave har søgt eller overvejer at søge sponsorater, viser en rundspørge foretaget af BUPL's fagblad Børn&Unge.

Eksempler på vuggestuer eller børnehave sponsorater

- Børnehuset Kregme i Frederiksværk har fået en ladcykel af Friluftsrådet til 10.000 kroner.

- Kregme arbejder derudover på at få en sponsoraftale på plads med en virksomhed, der skal levere en legeplads til en værdi af 125.000 kr. Institutionen skal betale virksomheden et beløb til vedligeholdelse af legeredskaberne, der skal indeholde forskellige reklameskilte.

- Børnehuset Wagnerhus i Holstebro har modtaget 500 kroner af en lokal bank, for hver gang forældrene bookede et rådgivningsmøde i banken.

- Grønnegården i Esbjerg har fået 10.000 kroner i tilskud til nye legehuse. 

Kilde: Børn&Unge

På den måde kan børneinstitutionerne få en ny rutschebane, en ladcykel eller en pengegave af virksomheder eller fonde. Nogle gange med en aftale om reklameskilte eller positiv omtale til gengæld.

Men pædagogernes fagforening, BUPL, frygter, at kommunerne vil spare yderligere på børneområdet, hvis institutionerne begynder at få økonomien til at hænge sammen med hjælp fra sponsorer:

- Vores skrækscenarie er, at politikerne begynder at spekulere i sponsorater, siger Lasse Bjerg Jørgensen, hovedkasserer og medlem af forretningsudvalget i BUPL, og fortsætter:

- Vi frygter, at man i en kommunal velfærdsøkonomi, der er presset af nedskæringer overalt i den offentlige sektor for at sikre plads til skattelettelser, i kommunerne begynder at indregne, hvad man kan få af sponsorater - og så er vi ude på en rigtig stor glidebane.

Småbeløb har ingen betydning

Professor Poul Erik Mouritzen fra Syddansk Universitet deler ikke bekymringen.

- Hvis vi taler om småbeløb, og der ikke er knyttet væsentlige betingelser til, så kan jeg ikke se, at der er problemer i det, siger kommunalforskeren.

I børnehaven Grønnegården i Esbjerg har Sydbank givet 10.000 kroner til nye legehuse, Matas Miljøfond har givet nye træer og buske for 1.500 kroner, og Friluftsrådet har givet 15.000 til bålpladsen.

Det er dagtilbudsloven og markedsføringsloven, der sætter rammerne for reklamer og sponsorater i dagtilbuddene. Den enkelte kommune bestemmer derefter, om kommunens institutioner må tage imod tilbud om sponsorater.

Mens det i Holstebro kommune er op til institutionerne selv at bestemme, om de vil tage imod sponsorater, har Ballerup kommune vedtaget principper for reklamer og sponsorater, der skal beskytte børn og unge.

- Børn og unge er letpåvirkelige, og vi har valgt at skærme dem bedst muligt, siger Ballerups kommunaldirektør, Eik Møller, til fagbladet Børn&Unge.

/ritzau/