Taxachauffør kører folk i biografen på kommunens regning

Jannik Poulsen kører taxa i og omkring Roskilde. Han oplever hver uge, hvordan folk misbruger taxa-ordning til biografture og restaurantbesøg.

Danske kommuner bruger hvert år millioner af kroner på den såkaldte flextaxa-ordning, der skal lukke hullerne i den kollektive trafik i tyndt befolkede områder ved hjælp af taxa-ture hovedsageligt betalt af kommunerne.

Ordningen bliver dog misbrugt, fortæller en række vognmænd, som Radio24Syv har talt med. Blandt andet af unge mennesker, der tilkalder de dyre taxaer, når de skal i byen, til badminton eller i biografen, selvom busserne kører på samme strækning.

Jannik Poulsen er taxachauffør i Roskilde, og han oplevede for nylig, at flex-ordningen helt åbenlyst blev misbrugt.

- Jeg bliver sendt ned til Møllehusvej ved busstoppestedet, og da jeg kommer frem, så trykker jeg næste adresse og kan se, at kunden skal sættes af på Ros Torv, og der er ingen behandlingssteder derude, slet ikke som er åbne på en torsdag aften. Der er kun restauranter og biografer, fortæller Jannik Poulsen.

Sker hver uge

Hvis man bestiller en flextur med en taxa, så betaler kommunen det meste af kilometerprisen. Ideen er at lade folk uden for de store byer komme nemt omkring og samtidig undgå tomme busser.

Ordningen koster ifølge Radio24Syv kommunerne 63 millioner kroner om året, og Jannik Poulsen er ikke i tvivl om, at det ofte er de forkerte, der udnytter de dyre taxa-ture.

- Folk gør brug af en tjeneste som er fuldt lovlig, men jeg tror ikke, det var det, der var meningen med det, siger Jannik Poulsen, der understreger, at det ikke er sjældent, at han undrer sig over, hvordan kunderne bruger ordningen.

- Det sker nok ugentligt, at man har en enkelt, hvor man tænker, at det nok godt kunne være klaret i en almindelig bus, siger Jannik Poulsen.

Konkurrerer både med busser og taxaer

Og det er ikke kun blandt vognmænd og taxachauffører, at man er opmærksom på problemet. På rådhuset i Kalundborg har borgmester Martin Damm (V) også registreret misbrug af ordningen, der blev indført i 2013.

- Problemet er, at der hvor vi har busser til at køre, der begynder folk at køre med flexture, og det betyder, at vi begynder at konkurrere med vores egne busser, men også med taxaerne, fordi taxaer kører typisk i de store byer, og nu kommer vi pludselig med en taxa-ordning, der er finansieret af skatteyderne, siger Martin Damm, der ud over at være borgmester i Kalundborg også er formand for Kommunernes Landsforening.

Han understreger, at problemet ikke begrænser sig til at hans egen kommune. Derfor vil han nu undersøge, om man kunne revidere ordningen, så den kommer de rigtige til gode.

- Vi må prøve at lave en anden ordning, hvor dem, der får lov at køre til halv pris, det er dem, der ikke kan tage bussen.

Martin Damm mener ikke, at misbruget har ramt et niveau, der for alvor kan mærkes på det kommunale budget.

- Men det begynder da at koste nogle hundrede tusinder kroner for en kommune som Kalundborg, at man kører med et højt tilskud, selvom man bor i byen, fortæller han.