Hvem står bag Yahya Hassans falske død?

16x9
Yahya Hassan lyves død på internettet. Men hvem står bag? Foto: LADEFOGED JOACHIM / POLFOTO

Internettet er fyldt med løgnehistorier. Men den her er interessant. Vildt rygte spredt på hacket Facebook-konto.

Yahya Hassan er ikke død. På ingen måde.

Men alligevel har over 600 personer fredag på sociale medier delt den helt igennem falske historie om, at den århusianske digter er blevet tæsket ihjel i et fængsel hos Østjyllands Politi.

Ifølge historien har vagtlægen fundet "liget af digteren, gul og blå, tæsket ihjel".

Hvor kommer sådan en historie fra? 

Hvem har løjet den stærkt kontroversielle Yahya Hassan ihjel?

Ligner Ekstra Bladet

Artiklen – der fredag eftermiddag stadig blev heftigt delt og læst – ligner umiddelbart, at den kommer fra Ekstra Bladet.

Der er brugt Ekstra Bladets røde farve til overskriften ’Breaking News’ og siden ligner på alle måder, at den kommer fra tabloidavisens hjemmeside, komplet med links til historier om Caroline Wozniackis seneste fotoserie.

Men kigger man i adressefeltet afsløres det hurtigt, at artiklen ligger på www.ekstrabladet.co og ikke .dk, som ellers er den rigtige hjemmeside.

Ekstra Bladet har da også på deres hjemmeside taget kraftigt afstand fra historien.

- Vi er ikke afsender på artiklen. Vi ved endnu ikke, hvem der står bag, men vi undersøger det og tager det meget alvorligt, siger Pernille Holbøll, nyhedschef på ekstrabladet.dk.

Ekstra Bladet har derfor valgt at politianmelde den falske artikel.

På jagt efter en afsender

Domænet ekstrabladet.co er købt i mandags, viser et opslag på flere registre over domæner. Men det er muligt at købe den slags uden at afsløre sit navn, og det har bagmanden eller bagmændene i dette tilfælde valgt at gøre.

Hjemmesiden har angiveligt tidligere på ugen været brugt til at sprede andre falske artikler, oplyser en DR-journalist på Twitter.

Af artiklen fremgår det, at den er lagt online natten til fredag kl. 00:05, og det virker sandsynligt, at dette er korrekt. 

Ifølge TV 2s oplysninger er linket således delt på Facebook allerede kort efter midnat. Senest kl. 00:15, hvor en sjællandsk skoleelev deler linket i en gruppe på Facebook med teksten ”R.I.P.” – Hvil i fred.

Skoleeleven oplyser dog til TV 2, at hendes konto tilsyneladende er blevet hacket i løbet af natten. På den måde er det lykkedes bagmændene at sprede historien - uden at afsløre afsenderen.

På Twitter blev linket delt af en lokalpolitiker fra Dansk Folkeparti i Vejle klokken kl. 00:39.

I løbet af fredagen tager trafikken fart, og ved middagstid var artiklen alene på Facebook delt 650 gange og havde modtaget over 2000 kommentarer, ifølge Facebooks egen tal. Et par timer senere var den delt yderligere over 100 gange.

Det betyder formentlig, at over 10.000 har læst den falske artikel.

16x9
Udsnit af den falske artikel på ekstrabladet.co. TV 2 har valgt at sløre Ekstra Bladet-journalistens navn, da han ikke har noget at gøre med den falske artikel. Foto: Screendump Foto: Screendump / Screendump

Ekspert: Bagmænd er danske

Selve hjemmesidens kildekode afslører heller ikke direkte noget om afsenderen eller formålet med artiklen.

Hos sikkerhedsselskabet CSIS vurderer direktør Peter Kruse, at der ikke er grund til at tro, at den falske artikel indeholder skadelig kode eller virus.

Alligevel har CSIS lukket for adgangen til hjemmesiden for deres kunder.

»Det ligner mest af alt en velorkestreret drengestreg,« skriver Peter Kruse i et blogindlæg, der dog også bemærker, at bagmændene har været dygtige til at få siden til at ligne Ekstra Bladet og har skjult deres spor effektivt.

Kruse vurderer, at bagmændene bruger en række falske sider for at skabe trafik.

»Vores bedste bud er, at disse svindelsider skal anvendes som trampolin til konkurrencesvindel. Vi er ikke i tvivl om, at bagmændene er danske,« skriver Peter Kruse.

Klaret på 35 minutter

Det er også værd at kigge nærmere på tidsforløbet for historien.

Sent torsdag aften skrev Yahya Hassan således på sin private Facebook-profil: »Hvis jeg dør i nat, så står Østjyllands Politi bag«.

Det var præcist kl. 23:30.

Da den falske artikel kommer på hjemmesiden godt en halv time senere er denne sætning med som en helt almindelig del af historien.

Hvem kan på cirka 35 minutter - fra Yahya opdatering om, at han muligvis »dør i nat« til artiklen går online - få en ide, kopiere Ekstra Bladets layout, skrive artiklen, lægge det online og dele linket, hvis man ikke på forhånd vidste, at Yahya Hassan ville skrive den sætning torsdag?

Foreløbig er svaret ukendt. Men Yahya Hassan lever. Stol på det. For han opdaterede sin Facebook-profil sent i nat. Efter den falske historie var blevet offentliggjort.

Tv2.dk har spurgt Yayha Hassan, om han selv står bag den falske Ekstra Bladet-artikel. Her er hans svar.