Lynkursus lover at lære dine børn at læse på én uge

Læseuniverset i Hadsten hjælper børn med læsevanskeligheder med at lære at læse - og de kan gøre det på bare én uge, lover de.

Flere danske forældre vælger at købe privat lektiehjælp til deres børn, hvis de ikke får nok hjælp i skolen. Et af tilbudene er et kursus, der for 7250 kroner lover at lære børnene at læse - på bare én uge.

Ugekurset hedder Læseuniverset og er drevet af Maria Lenskjold Christensen, der er uddannet tegnsprogstolk og folkeskolelærer med dansk og specialpædagogik som linjefag.

Hun startede læsekurset i Hadsten for cirka to år siden med hold hver anden uge, nu har hun hold hver uge, der er booket tre måneder frem, og senest har hun åbnet en ny afdeling i København. Undervisningen foregår efter Alkalær-metoden, der er en sammentrækning af ordene "Alle kan lære at læse".

Hvad er Alkalær-metoden?

Alkalær står for “Alle kan lære at læse”.

Der er tale om et resultatbaseret undervisningssystem med en såkaldt "Læsetrappe", hvor alle trin skal mestres for at tilegne sig læsningen.

Alkalær tagger udgangspunkt i alfabetets og sprogets lyde, og alt begyndermateriale er 100 procent lydret, hvilket betyder, at et ord er stavet, som det siges.

Det skal sikre, at hvert enkelt trin i læseudviklingen er overkommeligt og fuld af sejre.

Kilde: Alkalaer.dk og Laeseuniverset.dk

- Vi starter helt fra bunden, for vi mener ikke, at det hjælper noget at bygge ovenpå, hvis fundamentet ikke er fuldstændigt på plads. Det kan godt være man stadigvæk tager noget til sig og lærer noget, men det kommer ikke til at sidde ordentligt fast, siger Maria Lenskjold Christensen.

Hun har selv haft en datter med store læsevanskeligheder, og da hun hverken følte, at der var støtte at hente i skolen, eller at lektiehjælpen hjalp tilstrækkeligt, valgte hun at starte Læseuniverset.

Nu sms'er datter med veninderne

Børnene får fri fra deres skole for at deltage i ugekurset, og mange af dem er angiveligt blevet bedre læsere på den korte tid.

Morten Møller fra Ry har haft sin datter Tilde tilmeldt Læseuniverset, og han er slet ikke i tvivl om, at pengene er givet godt ud.

- Bare for et år siden ville det være totalt utænkeligt, at Tilde satte sig ned og skrev en tekst eller bare havde lyst til at læse i en bog. Men det har givet hende et stort selvtillidsboost, og nu føler hun, at hun selv kan læse mange ting, siger Morten Møller.

Blandt andet har forældrene lagt mærke til, at Tilde sms’er mere med veninderne, hvilket hun aldrig gjorde før, da hun var meget flov over at stave forkert.

- Det har hjulpet mig rigtig meget. Jeg har stadig nogle problemer, men det går meget bedre i skolen, og det er dejligt, for førhen følte jeg mig ikke ret god, fortæller Tilde Møller, der til dagligt går i 5. klasse.

Øgede læsehastighed med 40 procent

Maria Lenskjold Christensen blev på et tidspunkt ringet op af en læsevejleder på en skole, hvor en dreng havde gennemført ugekurset hos Læseuniverset. Ifølge vejlederen havde drengen øget sin læsehastighed med 40 sekunder og fra at have læst 24 procent af en tekst rigtigt før kurset, læste han nu 84 procent rigtigt.

- Jeg ved ikke, om jeg kan noget, som skolen ikke kan, men jeg har mere tid og færre elever, så der er mere tid til rådighed, så vi kan nå tingene rigtig mange gange, siger Maria Lenskjold Christensen.

Flere af de elever hos Læseuniverset, som TV 2 tirsdag talte med, udtrykker ligeledes begejstring for de anderledes rammer og den intensive læseundervisning.

- Jeg synes, at jeg har lært rigtig meget på de to dage, jeg har været her. Jeg føler bare, at det er blevet lidt lettere for mig at læse, siger 4. klasse-eleven Søren Tristan Visby Madsen.

Skoleleder-formand er skeptisk

Formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, udtrykker dog skepsis over for Læseuniversets lovning om at lære børnene at læse på én uge. Han mener, at det er meget mere effektivt, at det er fagpersonalet på skolen, som hjælper børnene.

- Der er så mange elementer i læseindlæring, og det er en stor og flerårig indsats, der skal udføres, det kan man ikke klare for 7000 kroner. Den langsigtede effekt ved at lære noget på kort tid, den er ikke særlig stor, siger Claus Hjortdal.

- Men det her er et symbol på, at forældrene ikke mener, at vi gør det godt nok, og det må vi jo være lydhøre overfor, siger han.

I stedet mener Claus Hjortdal, at forældrene bør gå ind i en stærkere dialog med barnets skole om, hvad der skal til, for at barnet kan lære noget mere.

Kritikken fra Skolelederforeningen giver Maria Lenskjold Christensen dog ikke meget for.

- Faktum er, at når man kan proppe så mange timer i børnene, så rykker det. Vi kan jo se alle de glade forældre, der kommer igen. Det havde de ikke gjort, hvis det ikke virkede, siger hun.