Her er de tilbagekaldte artikler af bortvist journalist

16x9

Sportsredaktionen på Berlingske Media har tilbagekaldt 22 artikler, som er skrevet af journalist Michael Qureshi, der blev bortvist fra Ekstra Bladet, anklaget for at have brugt kilder med opdigtede navne som grundlag for historier. Qureshi siger selv, at kilderne eksisterer, men at han har brugt pseudonymer for at beskytte kilderne. Det skriver bt.dk.

Artiklerne i Berlingske Media indeholder opdigtede navne og er derfor i strid med Berlingske Medias etiske regler, skriver bt.dk, der oplyser, at det drejer sig om fem opdigtede navne: Miguel Salinas, Oscar Rodriguez, Miguel Rodriguez, Francesco Pierini og Jose Luis Carrell.

Desuden har chefredaktionen på Goal tilbagekaldt en artikel, der er publiceret 29. maj 2009 under overskriften "En kommende legende - Messi".

Berlingske Media oplyser desuden, at undersøgelsen af Michael Qureshis artikler til Berlingske Medias produkter fortsætter, og at antallet af tilbagekaldte artikler kan stige.

 

De tilbagekaldte artikler fra Berlingske

Her er de Michael Qureshi-artikler, som Berlingske Media har trukket tilbage.

1. 30.07.2002
”Ingen plads til Jon”
Bragt i BT

2. 26.4.2006
”Opgøret med fortiden”
Bragt i BT

3. 19.11.2007
”Den var ikke gået her”
Bragt i BT

4. 6.11.2008
”Sådan slår vi FCK”
Bragt i BT og Berlingske

5. 18.10.2010
”Danske hold fortjener respekt”
Bragt i BT

6. 19.10.2010
”Barcelona helt ind til benet”
Bragt i BT

7. 5.3.2011
”Bange for Bendtner”
Bragt i BT

8. 24.6.2011
”Kom til Rom”
Bragt i BT og Urban

9. 30.11.2011
”Danmark er en trussel”
Bragt i BT, Berlingske og Dagbladet Holstebro

10. 22.3.2012
”Lionel Messi er historisk”
Bragt i BT og Århus Stiftstidende

11. 18.6.2012
”Danmark faldt med ære”
Bragt i BT og Bornholms Tidende

12. 19.6.2012
”I er Nordens konger”
Bragt i BT

13. 31.8.2012
”Kæmpepres på Bendtner”
Bragt i BT og Dagbladet Struer

14. 6.9.2012
”Tjekkiet er bedre end DK”
Bragt i BT, Berlingske og Randers Amtsavis

15. 5.10.2012
”Ud af Peps skygge”
Bragt i BT, Berlingske, Lemvig Folkeblad, Randers Amtsavis, Århus Stiftstidende og JydskeVestkysten

16. 12.10.2012
”Bendtner må bare ikke score”
Bragt i BT og Dagbladet Holstebro

17. 15.12.2012
”Ikke godt nok”
Bragt i BT og Randers Amtsavis

18. 7.3.2013
”Barca har snor i Agger”
Bragt i BT, Bornholms Tidende og Lemvig Folkeblad.

19. 29.10.2013
”Drømmen om Barca smuldrer”
Bragt i BT

20.11.2.2014
”Superagenterne”
Bragt i BT

21. 4.6.2014
”Døren er lukket Laudrup”
Bragt i BT

22. 27.6.2014
”Engelske journalister: 'No Mersey' for Suárez”
Bragt i BT.

Listen fra Berlingske Media er baseret på data fra Infomedia og BTs arkiv. Der kan være bragt i andre medier end de nævnte, uden at de er blevet indekseret i Infomedia. Bt.dk oplyser at flere af artiklerne har været publiceret på bt.dk, hvor de er blevet forsynet med en disclaimer.

- BT har 5.december 2015 trukket denne artikel tilbage, idet den i strid med BT's etiske regler indeholder en opdigtet navn på en citeret kilde. BT beklager, lyder disclaimeren.