Ekstra Bladet-journalist bortvist for "uacceptable arbejdsmetoder"

16x9
Michael Qureshi Foto: Scanpix

Ekstra Bladet har bortvist sportsjournalist Michael Qureshi for at have benyttet sig af "urigtige navne på kilder, der har optrådt i hans historier."

Det oplyser Ekstra Bladet i en pressemeddelelse.

Ekstra Bladet skriver desuden, at Qureshi har benyttet sig af arbejdsmetoder, der "ikke er forenelige med de standarder, Ekstra Bladet sætter for journalistisk arbejde."

- Baggrunden er, at vi nu er blevet bekendt med, at Michael Qureshi før sin ansættelse på Ekstra Bladet har benyttet sig af urigtige navne på kilder, der har optrådt i hans historier. En uacceptabel arbejdsmetode, og havde Ekstra Bladet været vidende om den metode, så havde Michael Qureshi ikke fået ansættelse på Ekstra Bladet for et år siden, skriver Ekstra Bladet i pressemeddelelsen.   

Vil starte en undersøgelse
Michael Qureshi har desuden erkendt i et enkelt tilfælde også at have benyttet metoden i løbet af sin ansættelse på Ekstra Bladet. I pressemeddelelsen forlyder det dog ikke, hvilken historie, der er tale om. Avisen vil nu starte en undersøgelse af Michael Qureshis artikler - en undersøgelse som ventes afsluttes om en uge.

Få timer efter pressemeddelelsen fra Ekstra Bladet kom ud, skrev Michael Qureshi selv følgende på Twitter:

- Som Ekstra Bladet har kommunikeret ud, så er jeg stoppet på avisen. Det handler i bund og grund om, at jeg på fem udenlandske journalistkilder ud fra ca. 50-60  indvilligede i at bruge pseudonymer på dem, når de blev citeret, fordi de primært på Barcelona var bange for at få lukket deres adgang til klubben.

- Jeg har ikke brugt varedeklaration på det, og det var naturligvis ikke i orden. Jeg skulle have gjort det tydeligere eller blot gjort dem anonyme.. 

- Det er Onside, der har iværksat en undersøgelse af mig og bringer et indslag om mig. Der er intet i forhold til danske kilder. Jeg har skrevet flere tusinde artikler igennem min karriere, og det er beklageligt, at en lille procentdel af kildebrug og dårlig dømmekraft nu får mig til at ligne branchens største svindler. Det er folk fra TV 3 Sport og andre, som har ønsket mig ned med nakken. Det har de fået nu. Jeg kigger indad og fremad. 

Falsk fodbold-interview
Det var også Michael Qureshi, der i samarbejde med en freelancejournalist skrev historien om den argentinske fodboldspiller Gonzalo Higuaín, som Ekstra Bladet bragte tilbage i oktober. I interviewet roste Napolis angriber blandt andet FC Midtjylland - et hold som Napoli skulle møde samme aften. Selve interviewet skulle være lavet af freelancejournalisten i samarbejde med den talienske sportsavis Corrierre dello Sport. Problemet var bare, at Napoli siden afviste, at interviewet nogensinde har fundet sted. Siden trak Ekstra Bladet historien tilbage. 

Presselogen på TV 2 News har siden forsøgt at finde den italienske journalist, gennem italienske samarbejdspartnere. Det er ikke lykkes. 

- Det tog ikke lang tid at se, noget var galt
Historien om Higuín-interviewet gav samtidig anledning til, at TV 3 Sport begyndte at grave i sagen. Og torsdag konfronterede tv-kanalen så Michael Qureshi med sit fund. Fredag morgen sendte Ekstra Bladet så pressemeddelelsen ud om, at Michael Qureshi var blevet bortvist. Det fortæller ledende redaktionschef på TV 3 Sport Kim Mikkelsen til TV 2.

- Det var i kølvandet på den sag, at vi blev gjort opmærksomme på, at der var mere at komme efter. Det tog ikke ret lang tid, under fem minutter med en google-søgning, at se, at her var noget, som ikke så godt ud, siger han.

Kim Mikkelsen vil dog ikke komme nærmere ind på, hvilke historier TV 3 Sports research har fundet frem til, ligesom han heller ikke vil udtale sig yderligere om Michael Qureshis reaktion på sagen. 

Har ikke flere kommentarer
I dagens pressemeddelelse nævner Ekstra Bladet også sagen om Higuain. 

- Michael Qureshi og Ekstra Bladet har tidligere på efteråret været involveret i den såkaldte Calandrelli-sag, hvor et falsk interview med Napoli-stjernen Gonzalo Higuain blev bragt i Ekstra Bladet og på ekstrabladet.dk. Interviewet er senere trukket tilbage og Ekstra Bladet har beklaget, at det pågældende interview blev bragt, skriver avisen. 

- Qureshis arbejdsmetoder er naturligvis helt uforenelige med at være ansat på Ekstra Bladet. Når undersøgelsen af Michael Qureshis artikler her på stedet er afsluttet, så vil Ekstra Bladet fremlægge resultatet – også for vores læsere – og indtil da har jeg ikke yderligere kommentarer, siger Ekstra Bladets ansvarshavende Chefredaktør, Poul Madsen. Du kan se interview med ham her:

Michael Qureshi har tidligere været sportsjournalist på BT. TV 2 har uden held forsøgt at få kontakt til Michael Qureshi, for at få en kommentar i sagen.

TV 2 har været i kontakt med Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen.

- Jeg har ikke yderligere at sige end pressemeddelesen, så længe vores undersøgelse pågår, lyder det fra chefredaktøren.

Også BT vil nu se nærmere på sagen.

- Vi tager sagen om Michael Qureshi meget alvorligt og er i gang med at undersøge sagen, siger chefredaktør Olav Skaaning Andersen til Mediawatch.

Det her gør mig ondt. Jeg kender Michael rigtig godt. Han er et godt menneske og iderig og ambitiøs journalist. Jeg skal...

Posted by Peter Brüchmann on Friday, December 4, 2015