Kampfly for milliarder: Politikere frygter ny IC4-skandale

Se dokumentaren  ’Kampfly for milliarder – bag lukkede døre' i aften kl.

Se dokumentaren  ’Kampfly for milliarder – bag lukkede døre' i aften kl. 20.50 på TV 2.

Om kort tid skal en række udvalgte politikere træffe et afgørende valg om, hvilket kampfly der skal afløse Danmarks snart udtjente F16’ere. 

Alle er enige om, at Danmark for alt i verden skal undgå en ny IC4-skandale. Men samtidig er mange også enige om, at der findes én klar favorit blandt kandidaterne - nemlig Lockheed Martins F35. Kampflyet er resultatet af Joint Strike Fighter-programmet, hvor meningen var at udvikle verdens bedste kampfly til en billig pris.

Men udviklingsprojektet har gennem årene været forfulgt at problemer, forsinkelser og massive budgetoverskridelser. Det betyder, at flyet endnu ikke er færdigudviklet, og at der derfor stadig hersker usikkerhed omkring vigtige forhold såsom, hvor meget flyet kommer til at koste, og hvor godt det kommer til at virke.

SF’s forsvarsordfører Holger K. Nielsen har tidligere udtalt, at Danmarks køb af IC4 vil være en miniput-skandale i forhold til, hvad vi risikerer ved købet af det ufærdige F35-fly.

De Radikales forsvarsordfører Martin Lidegaard siger i dokumentaren ’Kampfly for milliarder – bag lukkede døre’, der sendes i aften kl. 20.50 på TV 2:

- Der er ingen tvivl om i forhold til F35, at noget af det, der vil blive spurgt meget nidkært ind til, vil være, hvornår er det her fly helt færdigudviklet, og hvor mange fly der egentlig er i luften på nuværende tidspunkt. Og hvad er de norske erfaringer med de fly, de har fået leveret. Der er ingen, der ønsker sig en IC4-historie i forhold til kampfly.

Eksperter: F35 er klar favorit
Selv om F35’erens problemer er velkendte for dem, der følger processen, holder de alligevel fast i, at det bliver det fly, som Danmark ender med at vælge.

- Vi kommer sandsynligvis til at stå i den heldige situation, at de andre lande har fået det til at fungere – og at Lockheed Martin har fået det til at fungere efter hensigten om fem-seks år, når vi skal have flyet, siger Andreas Krog, der er redaktør på sitet nytkampfly.dk.

Jens Ringsmose, lektor på Center for War Studies på SDU, stemmer i:

- Det er for stort til at slå fejl. Der er selvfølgelig altid en risiko for at det bliver et projekt, der kuldsejler. Men i mine øjne er den risiko meget lille, fordi amerikanerne har satset så stort på lige præcis det her fly.

Ingen ved endnu, hvad indkøbet af nye kampfly vil komme til at koste de danske skatteydere. Når det er svært at regne ud, hvad prisen præcis bliver på de forskellige kandidater, hænger det blandt andet sammen med de såkaldte levetidsomkostninger. Anskaffelsesprisen er kun cirka af en tredjedel af levetidsomkostningerne, der dækker over blandt andet reparationer og fremtidige opgraderinger.

Hvis Danmark ender op med at købe kampfly for 30 mia. kr, kan vi potentielt komme til at stå over for en udgift på 90 mia. kr. i flyenes levetid. Og netop økonomien kan blive et problem for politikerne.

Uenighed om flere penge til Forsvaret
Forligskredsen er enig om, at pengene til flyene skal komme fra forsvarsbudgettet, men der er gennemført besparelser i Forsvaret, og ser man på andre planlagte forsvarsindkøb som pansrede mandskabsvogne, inspektionsskibe og helikoptere, så er der ikke råd til det hele inden for den nuværende ramme.

- Vi går ikke med til at give en krone mere til Forsvaret på grund af det her flykøb. Der skal ikke tages penge fra velfærd til det her, siger Holger K. Nielsen i dokumentaren.

Heller ikke de Radikale ønsker at poste flere penge i Forsvaret:

- Vi forventer bestemt, at vi kan holde det nuværende niveau for forsvarsudgifter. Og gerne med et mindre fald. Nu skal vi jo ikke forkøbe os på kampflyene, for det kunne jo være, at vi også fik brug for at investere i et ekstra skib eller noget andet, siger forsvarsordfører Martin Lidegaard.

Dansk Folkeparti derimod er indstillet på, at der skal tilføres flere penge til Forsvaret for at finansiere købet af de nye kampfly.

Se dokumentaren  ’Kampfly for milliarder – bag lukkede døre' i aften kl. 20.50 på TV 2.

{navn}{kaelenavn}

Producent:{producent}
Fløj første gang:{foerste_flyvning}
Operationelt: {operationelt}
Max vægt (ton): {maxvaegt_ton}
{maxvaegt_ton_max} t
Længde (meter): {laengde_meter}
{laengde_meter_max} m
Vingespænd (meter): {vingespaend}
{vingespaend_max} m
Topfart (km/t): {topfart_kmt}
{topfart_kmt_max} km/t
Våbenstationer (stk): {vaabenstationer}
{vaabenstationer_max} stk
Antal motorer (stk): {antal_motorer}
{antal_motorer_max} stk
Rækkevidde (km): {raekkevidde_km}
{raekkevidde_km_max} km
Anvendes af: {bruges_af}
{embed_url}
{ekspertvurdering}
- Andreas Krog, nytkampfly.dk

 

Sådan vælger Danmark nye kampfly

Forsvarsministeriet har iværksat et særligt program, når der skal vælges mellem de tre kandidater.

Programmet har til opgave at udarbejde beslutningsgrundlaget for en kommende politisk beslutning om typevalg af nyt kampfly. Beslutningsgrundlaget udarbejdes blandt andet på baggrund af informationsindhentning ved kandidaterne og en efterfølgende evaluering af den enkelte kandidat inden for fire grundlæggende forhold; strategiske forhold, militærfaglig evaluering, økonomiske forhold og industriforhold.

Ministeriet har oprettet fire kontorer til at gennemføre processen: Strategi, kapacitet (den militære), økonomi og kontrakt-fasen.

Et dansk website har en udførlig gennemgang af hele processen og projektet. Læs mere på nytkampfly.dk

Tre kandidater:

F-35A Lightning (Joint Strike Fighter)

Producent: Lockheed Martin, USA

- Blev lanceret som et fælles Nato-projekt, som blandt andre Danmark har bidraget økonomisk til udviklingen af, samtidig med at danske virksomheder også leverer dele til flyet.

- Prisen er dog en usikkerhedsfaktor og er steget i hele projektets levetid. Otte af de ni partnere i samarbejdet har valgt at købe flyet, kun Danmark mangler.

* Eurofighter Typhoon

Producent: Cassidian (Tyskland)

- Et fælleseuropæisk projekt, som både benyttes af Tyskland, Italien, England og Spanien.

* F/A-18F Super Hornet

Producent: Boeing, USA

- Et fly, der har været på vingerne siden 1995 og blandt andet benyttes af det amerikanske søværn, US Navy, og det australske flyvevåben.

- Har den ulempe, at det har mange år på bagen og kan være på vej ud af produktion.