Fitnessreklame: Kunder reagerer med vrede eller overbærenhed

- Det er meget sjældent man går i fitnesscenter, fordi man tænker: ”Jeg kunne virkelig godt tænke mig at være sådan en, folk knaldede.

- Det er meget sjældent man går i fitnesscenter, fordi man tænker: ”Jeg kunne virkelig godt tænke mig at være sådan en, folk knaldede. Det vil jeg vildt gerne være.”

Det siger filmarbejder EH, der er en af de kunder, der har reageret vredt på en reklamevideo fra fitness-kæden Fitnessworld.

I reklamen spørger Fitnessworld sine kvindelige kunder, hvad de har lyst til at blive kaldt. Man kan vælge mellem en række forslag, som alle har det til fælles, at de har stærke seksuelle betydninger.

Men det har kastet fitnesskæden ud i en hidsig storm på de sociale medier, hvor både kvinder og mænd reagerer vredt:

- Selvfølgelig er det en kompliment at blive kaldt en frækkert, men der er godt nok også forskel på, om du og jeg kender hinanden privat, og det bliver sagt dig og mig i mellem, eller om det er sådan det sprog, der er ude i samfundet – og det er det, jeg synes er problemet, det er at vi som samfund har accepteret, at vi bare må snakke sådan her til hinanden, siger EH.

Søren Lyng Ebbehøj er en af de protesterende mænd, og han har meldt sig ud af Fitnessworld som konsekvens af reklamen:

- Jeg synes egentlig, at de taler ret nederen til kvinder. Vi mænd skal være store og stærke og seje og se godt ud – og for kvinderne handler det om, at vi mænd skal have lyst til at knalde dem. Jeg synes, de skulle fokusere på, at træning er godt for kroppen og man bliver stærk af det. Og at vi kan alt muligt, når vi træner. I stedet for at kvinder skal træne for at mændene gerne vil knalde med dem, siger han.

Andre Fitnessworld-kunder kan dog godt acceptere sproget i reklamen:

- Hvis man ser nogen, der bare har sådan en megalækker røv, så vil man jo også gerne selv have det. Men går du ind og træner, bare for at folk skal have lys til at have sex med dig? Nej, overhovedet ikke. Jeg gør det, fordi jeg selv har lyst og træner til maraton, siger Maja Kurung, der i dag trænede i Fitnessworld i Roskilde.

Fitnessworld har nu fjernet videoen fra deres youtube-side. Ifølge firmaet selv fordi kampagnetilbudet kun løb frem til den 2. januar.

Se reklamevideoen her:

(Artiklen er redigeret oktober 2015, hvor TV 2 på grund af særlige omstændigheder undtagelsesvis har fjernet et navn i artiklen og erstattet det med initialer)