Se og Hør: Her er de største skandaler

16x9
Se og Hør beskyldte i 2007 politikeren Naser Khader for at have fået udført sort arbejde. Historien blev senere kendt udokumenteret. Foto: Arkivfoto

Ugebladet Se og Hør er i disse dage en af hovedaktørerne i den formentlig største skandale i dansk mediehistorie. Se og Hør er blevet afsløret i at h

Ugebladet Se og Hør er i disse dage en af hovedaktørerne i den formentlig største skandale i dansk mediehistorie.

Se og Hør er blevet afsløret i at have benyttet ulovlig overvågning af kendte og kongeliges kreditkort-informationer.

Men sladderbladet har mange gange tidligere været på kant med både loven og de presseetiske retningslinjer i jagten på det store scoop om de kendte.

Tv2.dk har samlet en oversigt over nogle af de mange sager fra de senere år. Du kan se listen herunder.

 

2001 - Barn i drukneulykke
I august 2001 bringer Se og Hør uden familiens tilladelse billeder af en lille dreng, der kæmper for livet efter en drukneulykke. Bladet bringer både drengens fornavn, alder og navnet på vejen hvor familien bor. Fotograf og journalist har været forklædt i Falck-jakker med påskriften ”observatør”, som beskrevet i Fagbladet Journalisten.

2002 - Fodboldspillers tragedie
Under VM i 2002 bringer ugebladet historien om, hvordan fodboldspilleren Stig Tøfting mistede sine forældre under tragiske omstændigheder som 13-årig. Historien vakte stor forargelse, flere forhandlere boykottede bladet og daværende chefredaktør Peter Salskov blev fyret.

2006 - Topløse fotos af tv-vært
Se og Hør bringer i 2006 billeder af en topløs og gravid Andrea Elisabeth Rudolph, der bader ved en mennesketom strand. Efter næsten fire års tovtrækkerier dømmes ugebladet til at betale studieværten 75.000 kroner i godtgørelse.

2006 - Bar røv og pornostjerne
Se og Hør bringer billeder fra en film med Mads Mikkelsen, hvor man kan se hans bare baller og kønsdele, og kalder skuespilleren for pornostjerne. Ugebladet frikendes for at have krænket stjernen, men blev af Sø- og Handelsretten dømt for at have krænket ophavsretten og dømt til at betale 75.000 kroner.

2007 - Politikers sorte arbejde
"Sort arbejde hos Khader," lød forsiden på Se og Hør i oktober 2007. Historien faldt en måned inden folketingsvalget, startede, ifølge Khader selv, hans politiske nedtur og indledte en krig mellem ugebladet og politikeren. I december 2012 afgjorde Københavns Byret, at der ikke lå dokumentation for påstanden.

2009 - Kalder komiker psykisk ustabil
I forbindelse med komikeren Amin Jensens ophold på en slankehøjskole, beskriver ugebladet komikerens sindstilstand, og at Amin Jensen var psykisk ustabil. Bladet skrev blandt andet, at han var 'besat af mad', tyk og trist' og 'at han gik ned med fedmeflaget'. Retten afgør at Se og Hør er gået langt over stregen og skal betale komikeren en erstatning på 50.000 kroner.

2009 - Nøgenkalender med kendiskvinde
Se og Hør offentliggør i juli 2009 en kalender med 12 frække billeder af kendiskvinden Anni Fønsby. Kalenderen var tænkt som gave til Erik Damgaard og skulle senere sendes ud til handel. Hun lagde derfor sag an og blev i 2011 tilkendt 112.000 kroner i erstatning fra ugebladet.

2010 - På druk med Hollywood-stjerne
Den amerikanske skuespiller Kiefer Sutherland gæstede i august 2010 København. Her får i en bar selskab af to personer, der ikke oplyser, at de er journalister, og hele drukturen ender på forsiden af Se og Hør. Den ene af de to journalister er den tidligere nyhedschef Lise Bondesen, der også er involveret i den aktuelle overvågningsskandale.

2011 - Krænkende foto på Rigshospitalet
I 2011 ligger in Se og Hør-fotograf på lur og fotograferer Anders Lund Madsen og hans gravide kone både uden for Rigshospitalet og inde foran scanningslokalet. Ugebladet bliver dømt til at betale 100.000 kroner for at have krænket Lunds Madsens privatliv, og chefredaktør Kim Henningsen og journalisterne får dagbøder.

2012 - Homo-chikane af minister
Til en cirkuspremiere i marts 2012 mødes kulturminister Uffe Elbæk af en komiker udsendt af Se og Hør. Han konstaterer, at "det så er første gang, at en homoseksuel kulturminister skal i cirkus" og spørger, om ministeren glæder sig mest til at se "savsmuldet eller de unge artistdrenge". Daværende chefredaktør Kim Henningsen udsender efterfølgende en offentlig undskyldning.

2012 - Hængt ud som narkoman
I april 2012 bringer Se og Hør historien om, at en kendt dansker var på narkoafvænning og fik metadon. Fire måneder senere får bladet alvorlig kritik af Pressenævnet "for udokumenterede påstande".

2013 - Hønefuld studievært
"Hønefuld", skriver Se og Hør i maj 2013 om Cecilie Beck på forsiden af bladet. Længere inde i bladet er der billeder Cecilie Beck, der står og prajer en taxa med en øl i hånden foran hotel d'Angleterre efter Billed Bladets TV-fest. Tv-værten klagede og kaldte historien for det pure opspind.

2014 - Mordmistanke mod svensk konge
I januar i år bringer Se og Hør på deres hjemmesiden historien "Kong Carl Gustaf under mistanke for drab". Der var ingen kilder til artiklen, som senere blev fjernet igen. Bladets nytiltrådte chefredaktør Niels Pinborg indrømmede, at artiklen var for skarpt vinklet.

2014 - Ulovlig overvågning af kreditkort
Den klart største og mest omfattende skandale er kun lige begyndt. Ugebladet Se og Hør bliver i april 2014 afsløret i at have udnyttet personlige informationer om kendte og kongeliges kreditkort til at overvåge kendte. Politiet efterforsker sagen, der med al sandsynlighed får et retsligt efterspil.