TIP: Sådan undgår du madspild i påsken

Påskebordet bugner af lam, æg, laks og rejer. Det tyder alt i hvert fald på, når man ser på danskernes indkøbsvaner i påskeugen.

Påskebordet bugner af lam, æg, laks og rejer. Det tyder alt i hvert fald på, når man ser på danskernes indkøbsvaner i påskeugen. Men de proppede borde betyder også en proppet skraldespand, viser nye beregninger fra interesseorganisationen Fødevare og Landbrug.

Enkle tip kan dog være med til at reducere madspildet, lyder opfordringen fra foreningen Stop Spild Af Mad.

1) Kig først i køleskabet/ frugtskålen/ koloniallageret, inden du planlægger og handler. Er der råvarer, som kan indgå i retterne? Dips af dampede, purerede ’halvslatne’ rodfrugter vendt med lidt mayonnaise, eddike og krydderier smager himmelsk som tilbehør til kød og fisk og som dip til daggammelt brød, der skæres i sticks og ristes med olivenolie, lidt salt og tørrede krydderier. Du sparer penge på chips og snack og kan nyde dine egne hyggelige og sunde snacks. Halvvisne frugter koges med eddike, krydderier og sukker til en skøn chutney til lammet.

2) Undervejs i forberedelserne gemmer du rester af frugt og grønt: Tomat-ender, peberfrugtstykker, stokke og stykker af råvarer, som ikke lige kom med i retten, gemmes til suppe, fars og saucer. Dampede purerede grøntsager er geniale at jævne sauce med, men tænk også i smoothies, marmelader, kagefyld, frugtsalat og kager. Når du først begynder at tænke i ikke at spilde noget, bliver du kreativ. Hav bokse på køl og frys, så er dine rester nemme at finde og overskue.

3) Sløs ikke med istandgørelsen af grøntsager og råvarer. Eksempelvis kan man lave de skønneste kartoffelsvær af kartoffelskræller. Læg dem i saltvand et par timer. Skyl dem i rent vand, tør dem med viskestykke og kog dem i olie til de er gyldne. Drys med salt. Tomat-ender, toppe af bladselleri og fennikel er smukke som pynt, krydderurtestilke smager lige så godt som bladene, og revne broccolistokke ryger i frikadellefarsen. Løgskaller er gode i fond/supper – de er sunde og giver flot farve. Men fisk dem op inden servering, de er lidt seje at bide i.

4) Du ved sikkert, hvor meget mad du plejer at lave for meget. Og der behøver ikke være fyldte fade ved ”lukketid”. Vælg de mængder, du plejer og gang med 0,75 – så har du allerede reduceret dit madspild, inden du begynder. Bonus: Mindre at slæbe hjem, færre penge i skraldespanden, sparet tid og råd til bedre råvarer.

5) Brug mindre fade end du plejer i stedet for de store fade, hvor der til sidst ligger rester, der ikke kan anvendes. Det gælder alle retterne lige fra silden til smørret og osten. Husk ikke at stille al maden frem på bordet på een gang.

6) Vent med at mikse enkelt-delene i hver ret sammen til lige før servering. Så er det nemmere at anvende dem i retter dagen efter. Eksempelvis salat uden dressing, dressingen på kartoffelsalaten, saucen osv.

7) Kom resten af morgengrøden i dejen til påskebrødet eller lav nogle himmelske klatkager med lavendelsukker til kaffen efter påskefrokosten. Gør som når du bager klatkager af risengrød. Bland gerne fuldkornsdurum, vanilje og hakkede nødder i dejen. Til lavendelsukker blender du tørrede lavendler fra haven med rørsukker.

Kilde: madspild.net