Minister kritiserer letbane efter dødsulykke: - Det er meget utilfredsstillende

Aarhus Letbane har givet forkerte informationer efter lørdagens ulykke, der kostede to mennesker livet, siger minister.

Danmarks nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), kritiserer nu Aarhus Letbane efter lørdagens ulykke på Djursland, hvor en norsk far og hans søn mistede livet, da deres bil blev påkørt ved en letbaneoverskæring.

En overskæring, der ikke er sikret med bom, men blot med lys og lyd.

Søndag sagde direktøren for letbanen, Michael Borre, til Århus Stiftstidende, at toget ”nødbremser”, såfremt det registreres, at alarmsignalet ikke fungerer ved en overskæring, som dén ulykken fandt sted ved.

Men det passer ikke, erkendte Michael Borre senere på dagen overfor Århus Stiftstidende.

- Jeg har ikke fået udtrykt mig præcist nok i første omgang. Det er korrekt, at toget ikke nødbremser automatisk ved overkørslen ved ulykkesstedet.

Vil indkalde partier

Dét får nu transportminister Benny Engelbrecht til at reagere:

- Jeg kan konstatere, at undervejs i det her arbejde er Aarhus Letbane kommet til at give nogle tekniske informationer, som ikke har vist sig at være retvisende. Og jeg synes selvfølgelig, det er meget utilfredsstillende, at vi ikke som myndigheder holder os til, at det skal være Havarikommissionen, der skal være færdig med deres arbejde, siger han og fortsætter:

- Derfor vil jeg appellere til, og det gælder alle, at nu lader vi Havarikommissionen blive færdige. Når de er kommet med deres konklusioner, vil jeg indkalde Folketingets partier til en bredere drøftelse af, hvordan vi sikrer, at der ikke er overkørsler, som er farlige.

Letbanen: Et sikkert system

Letbanen har de seneste dage insisteret på, at sikkerheden ved den pågældende overkørsel er i orden, og derfor kører letbanen igen som normalt – også ved den pågældende overkørsel.

- Vi mener stadig, at vi har et sikkert system. Anlægget virker efter foreskrifterne. Derfor kører vi, sagde Michael Borre forleden til TV 2.

- Situationen for os i dag er ikke så meget anderledes, end den var i forgårs. Nemlig, at vi har en forventning om, at anlægget virker. Vi kan ikke finde nogen fejl i anlægget overhovedet.

Minister: Alt det vender vi tilbage til

Benny Engelbrecht, letbanen kører videre, og den samme overkørsel er i funktion. Bør man ikke, indtil Havarikommissionen er kommet med nogle svar, indstille dén kørsel, fordi det jo helt åbenlyst er et sted, hvor der kan ske ulykker?

- Jeg overlader det til de konkrete myndigheder, som giver de godkendelser, der skal gives, om at træffe de konkrete vurderinger, siger transportministeren og fortsætter:

- Men det er også klart, at nogle af de spørgsmål, vi skal drøfte med Folketingets partier, er, hvordan det egentlig kunne være, at en overkørsel, hvor det allerede var besluttet, at der skulle sættes bomme op, ikke havde fået sat dem op endnu. Alt det vender vi tilbage til, når vi har Havarikommissionens konkrete bud på, hvordan det her kunne ske.

Utilfredse naboer

TV 2 Østjylland har talt med naboer til jernbaneoverskæringen ved Trustrup, som mener, at sikkerheden på stedet er for dårlig.

Efter en dødsulykke ved Trustrup klager både naboer og en tidligere lokofører over, at sikkerheden er for dårlig.

Der er i alt 1255 jernbaneoverskæringer i Danmark, og ved 158 af dem er der ingen bomme. Kun signaler med lyd og lys.

Det viser tal fra Trafikstyrelsen, som TV 2 har fået indsigt i.

Danmarks Jernbaneforbund mener, at der er brug for en handlingsplan for, hvordan man får sikret alle jernbaneoverskæringer i Danmark.