Partierne har brugt millioner på at ramme dig på Facebook - her er topscorerne

16x9
Hvis man beskæftiger sig med Facebook i dagligdagen, taler man typisk om rækkevidde. Rækkevidde betyder ganske enkelt, hvor langt man når ud. Og hvis man putter penge bag et opslag, så når det oftest ud til flere personer. Foto: Nial Nordberg / TV 2 Grafik

Stort set alle danske partier har brugt penge på at annoncere på Facebook. Men det samlede beløb overrasker, siger partner i mediebureau.

Hvis du har været på Facebook i mere end et minut eller to i denne valgkamp, er du med stor sandsynlighed trillet forbi en politisk annonce for et parti eller en partileder.

De 13 opstillede partier til Folketinget har nemlig brugt lige over 2,7 millioner kroner på at annoncere på platformen de seneste 30 dage.

Som noget nyt har Facebook åbnet en dør på klem ind til annonceverdenen gennem værktøjet Ad Library. Her fremgår det, at Venstre, Konservative og Socialdemokratiet ligger i top med over en halv million kroner hver til annoncering i valgkampen. Det er i hvert fald de beløb, som vi har offentligt tilgængelige. Det er også muligt, at partierne har finansieret annoncer via de enkelte kandidater.

Meget nemmere at ramme de 20 procent

Men herhjemme har Facebook-annonceringen ikke overtaget den klassiske politiske udendørsannonce med plakater på togstationer, indsatser i aviser, store bannere på hjemmesider eller videoreklamer på nettet.

- Det er blevet et supplement, lyder vurderingen fra Jakob Linaa Jensen, som er chefforsker i sociale medier ved DMJX.

Fordelen med sociale medier er, at du kan målrette et budskab til en ganske lille skare. I gamle dage var det ifølge Jakob Linaa Jensen anderledes: Hvis bilfabrikanten Mercedes for eksempel skulle sælge en bil, så var mulighederne begrænsede. Man kunne ramme bredt via tv-reklamer, i aviser eller bannere udendørs.

Og ved at reklamere på den måde rammer du så at sige 100 procent, altså inklusiv dem, der allerede har en Mercedes i indkørslen i forvejen.

- På sociale medier kan du målrette ret præcist, så du for eksempel kan nå 20 procent. Så når du de potentielle kunder. Og det koster selvsagt ikke lige så meget at nå 20 procent, som det koster at ramme 100 procent. Det er det smarte ved annoncering på sociale medier, og det er derfor, det virker, siger Jakob Linaa Jensen.

"Helt vildt" få penge

Facebook har ellers været et yndet mål for politisk vrede i hele verden.

Især efter det seneste præsidentvalg i USA, hvor præsident Donald Trump som bekendt kom til magten. Efterfølgende blev Facebook ad adskillige omgange beskyldt for at prioritere usande informationer i løbet af præsidentvalget. Kritikere kalder det fake news, som kan påvirke vælgere i den ene eller anden retning.

Men mængden af penge til Facebook-annoncering i den danske valgkamp er i den grad overraskende. Altså overraskende lave, siger Jacob Mouritzen, som er partner i mediebureauet Mindshare, der til valget har ageret mediebureau for de radikale. Her udtaler han sig dog generelt om tallene fra Ad Library.

Her er et udvalg af de annoncer, som Socialdemokratiet har kørt i valgkampen. Gengangere blandt opslagene betyder typisk, at de er sendt afsted til forskellige målgrupper.
Her er et udvalg af de annoncer, som Socialdemokratiet har kørt i valgkampen. Gengangere blandt opslagene betyder typisk, at de er sendt afsted til forskellige målgrupper. Foto: TV 2 / Screendump fra Ad Library

- Det er så få penge, at det er helt vildt, siger han om tallene.

De viser blandt andet, at Venstre er topscorer med lige over 624.000 kroner fordelt på i alt 644 annoncer. Han er overbevist om, at for eksempel Venstre må have brugt flere penge på udendørsreklamer og annoncer på print.

- Det lyder som meget lidt, der er blevet brugt til sociale medier. Og det lyder som nogle meget små budgetter, for vi har jo ikke hørt andet, end at Facebook-annoncer for eksempel kunne flytte hele det amerikanske valg. Så man skulle jo tro, at det ville være værdifuldt, for vi har virkelig været efter Facebook om, at de har ødelagt alt for os, siger Jacob Mouritzen.

Flere penge brugt på Mette Frederiksen end Løkke

Hvis man beskæftiger sig med Facebook professionelt, benytter man typisk ordet rækkevidde.

Rækkevidde betyder ganske enkelt, hvor langt man når ud. Og hvis man putter penge bag et opslag, så når det oftest ud til flere personer. Hos regeringspartiet Venstre ser man på tallene, at de over 624.000 kroner primært er brugt på opslag for partiets profil på Facebook.

I alt er der brugt 34.255 kroner på annoncer fra Lars Løkke Rasmussens profil. Omvendt har Socialdemokratiet brugt 376.245 kroner på annoncer fra Mette Frederiksens profil.

Ifølge Jacob Mouritzen handler det om, at Socialdemokratiet har brugt energi på at fremme Mette Frederiksen på platformen, så hun tydeligt tegner partiet i offentligheden:

- Lars Løkke Rasmussen har jo haft den fordel, at han har haft et par år længere end hende til at opbygge en følgerbase på Facebook, siger han.

Paludan behøver ikke annoncere

Helt i bunden af listen finder man Rasmus Paludan og hans parti Stram Kurs. For begge Facebook-sider er der brugt 0 kroner de seneste 30 dage. Det kan muligvis også hænge sammen med, at den yderligtgående islamkritiker blev blokeret af Facebook i starten af maj måned.

Men ifølge Jacob Mouritzen kan partier på yderfløjene også have lettere ved at opnå det, der i Facebook-branchen kaldes organisk rækkevidde - at man når ud til sit publikum uden at kaste penge efter annoncering.

- Han har fået så meget PR i valgkampen ved at benytte sig af den helt klassisk taktik med at være meget radikal og sige de mest radikale ting. For det giver opmærksomhed og rækkevidde på sociale medier, da det skaber had og kærlighed i kommentarsporene. Og når de to ting mødes, så kommer der gang i de sociale medier.

Men når annoncekronerne ifølge Jacob Mouritzen er så små, må det også betyde, at de politiske partier har søgt andre steder hen, hvor annoncekronerne ikke er så gennemsigtige. For eksempel Youtube eller til andre digitale reklamer. Og det kan blandt andet skyldes, at der har været så meget negativ opmærksomhed om Facebooks rolle.

Her er et udsnit af nogle af Venstres annoncer i valgkampen.
Her er et udsnit af nogle af Venstres annoncer i valgkampen. Foto: TV 2 / Screendump fra Ad Library

Men tidligere har sociale medier også på en måde været en forlængelse af vores private sfære, siger Jakob Linaa Jensen. Førhen blev Facebook opfattet som et privat og personligt forum, der bragte politikere og vælgere tættere sammen. Men det er ved at forandre sig, mener han:

- Dengang havde man den fordel, at reklame på sociale medier opfattedes som mere personligt. Det var ligesom at trykke hånd med en kandidat ude på gaden eller modtage et brev direkte i postkassen. Men den fordel er væk, fordi folk opfatter det som alle mulige andre massemedier i dag. Og det vil sige, at mange mennesker synes, det er irriterende ligesom avisreklamer og andre reklamer på nettet, siger han.

Nedenfor kan du se en liste over de 20 Facebook-sider, der har brugt flest penge de seneste 30 dage. Tallene omfatter kun annoncer, hvor annoncøren selv har sagt, at indholdet er politisk. Og her ser man for eksempel, at også organisationer som Red Barnet eller fagforeningsformand Lizette Risgaard har blandet sig i debatten.

I alt er der lagt penge i politiske annoncer fra 740 Facebook-sider de seneste 30 dage. I alt svarer det til, at der er brugt lige under 10,2 millioner kroner på i alt 16.410 annoncer.