Derfor ser du hele tiden Mette Frederiksen i dit Facebook-feed

16x9
Socialdemokratiet har brugt 100.000 kroner mere på politiske annoncer på Facebook end nummer to på listen. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Socialdemokraternes formand topper listen over annoncekøbere på Facebook.

Har du oplevet ekstra meget Mette Frederiksen på Facebook i disse dage?

Så er du ikke alene. Og det har en ganske naturlig forklaring.

Den socialdemokratiske partiformand er nemlig den ubetinget største indkøber af annoncer på Facebook, viser en opgørelse over de seneste syv dages forbrug.

181.157 kroner har Socialdemokratiet brugt på Mette Frederiksens personlige Facebook-side. Læg dertil 63.766 kroner på partiets egen side. I alt 244.923 kroner.

- Det er tydeligt for vælgerne at se, at Socialdemokratiet har fyret massivt op for kampagnebudgettet. Mette Frederiksens ansigt er på hvert andet busskur, og partiet har lanceret en totalkampagne, som selvfølgelig også kommer til udtryk på Facebook, siger Jakob Linaa Jensen, der er chefforsker i politisk kommunikation og docent i sociale medier ved Danmark Medie- og Journalisthøjskole.

- Venstre er fraværende

Til sammenligning har den næsthøjeste kandidat på listen, SF's partileder Pia Olsen Dyhr, brugt 26.379 kroner, mens partiet SF har brugt 49.138 kroner. I alt 75.517 kroner.

Venstre har til sammenligning blot investeret 7281 annoncekroner på Lars Løkke Rasmussens egen side og 66.053 kroner på partiets Facebook-side. I alt 73.334 kroner.

- Som jeg ser det, er et parti som Venstre i øjeblikket fraværende på Facebook og i kampagnerne. Vi ved, de har mange kampagnemidler, så lige nu forstår jeg ikke, hvad de har tænkt sig, siger Jakob Linaa Jensen til TV 2.

Mette Frederiksen er ikke normalt den partileder, der får flest likes, kommentarer og delinger på Facebook.

Men de mange penge har været med til at sende partilederen helt til tops den seneste uge, viser en opgørelse.

Penge og interaktioner går hånd i hånd

I alt har Frederiksen på den måde fået 55.343 likes, kommentarer og delinger - det man samlet set kalder interaktioner - mens Lars Løkke Rasmussen har fået under halvdelen: 26.759 interaktioner.

Jakob Linaa Jensen forklarer, at Facebook-reklamer er en af de billigste måder for politikere at nå ud til mange mennesker på.

- Vi ved fra tidligere valgkampe, at det har en effekt at annoncere på Facebook. At Socialdemokratiet har brugt 250.000 kroner på at fremhæve opslag på Facebook og eksponere sig på sociale medier er billigt, siger han.

Facebook opgør ikke, hvor mange af disse interaktioner, der skyldes de betalte annoncer, og hvor mange af interaktionerne der skyldes, at for eksempel almindelige borgere har delt opslagene.