Politikere smider tusindvis af kroner efter Facebook-rådgivere: - Lytter de til mig, bliver de valgt

16x9
Under valgkampen står bureauerne står klar til at hjælpe med at få budskabet ud i den helt rette indpakning. Foto: Christoffer Laursen Hald

Sociale medier ser umiddelbart ud til at være stedet, hvor du kan komme i direkte, ufiltreret kontakt med vores folkevalgte. Sådan er det langtfra.

For tiden poster de politiske partier store summer i synlighed på sociale medier. Men ordene, de deler, er ikke nødvendigvis deres egne.

Lad os tage de konservatives Søren Pape Poulsen som eksempel:

Ifølge Det Konservative Folkepartis generalsekretær, Søren Vandsø, som er øverste ansvarlig for partiets personale og økonomi, kan man ikke vide sig sikker på, om det er partiformandens egne ord i opslaget herover. Hverken i selve teksten på billedet, i opslaget eller nede i kommentarfeltet.

- Det er ikke alt, han (Søren Pape Poulsen, red.) selv skriver og lægger op, men han godkender det. Der sidder nogle ude lokalt, der har adgang til kandidaternes profiler, siger generalsekretær i partiet Søren Vandsø til TV 2.

Den rette indpakning

De konservative er ikke alene om at få hjælp fra eksterne kommunikationsbureauer.

Partiers brug af eksterne kommunikationsrådgivere

Enhedslisten: Bruger ikke bureau under valget

SF: Er ikke vendt tilbage på TV 2s henvendelse

Alternativet: Bruger ikke bureau, informerer selv kandidater om strategi

Radikale Venstre: Bruger ikke bureau, laver alle kampagner internt

Socialdemokratiet: Har ingen kommentarer

Venstre: Bruger reklamebureau og mediebureau

Kristendemokraterne: Bruger mediebureau samt ekstern kampagnerådgiver

De konservative: Bruger bureau på fuldtid under valget

Liberal Alliance: Bruger ikke bureau. Har opbygget internt bureau i partiets sekretariat

DF: Bruger bureau. Har også ansatte i partiet til at varetage sociale medier

TV 2 har kontaktet de 10 partier, der sidder i Folketinget nu, og her svarer fire af dem, at de benytter sig af rådgivning uden for deres partikontor under valgkampen. SF er ikke vendt tilbage på TV 2s henvendelse, mens Socialdemokratiet i en mail oplyser, at man "ikke har nogen kommentarer".

Rådgivningen drejer sig om alt fra udarbejdelse af annoncer på store kampagnesatsninger, helt ned til hvordan en opslagstekst på et Facebook-opslag skal formuleres.

Bureauerne står klar til at hjælpe med at få budskabet ud i den helt rette indpakning, og derfor kan det, du møder på sociale medier, være en "konstrueret realitet", mener docent i sociale medier Jakob Linaa Jensen.

- Du får ikke lov at se Helle Thornings kosteskab eller Anders Foghs soveværelse. Og hvis du gør, kan du vide dig sikker på, at der er blevet ryddet op inden da, siger han.

- Valgkamp er en teknik

Hos Det Konservative Folkeparti har man hyret den politiske kommunikationsrådgiver Benjamin Rud Elberth ind under hele valget.

Jeg pakker ikke en lort ind for at få den til at ligne guldkarameller

Benjamin Rud Elberth

Hans opgave er at bistå de i alt 70 kandidater med vejledning til, hvordan de blandt andet fremstår bedst på sociale medier.

- Hvis kandidaterne lytter til mig, bliver de valgt. Valgkamp er en teknik. Man er nødt til at være en god kampagnetekniker for at blive valgt – og det er den teknik, vi giver dem, for det er de ikke trænet til, siger Benjamin Rud Elberth, der er indehaver af bureauet Elberth Kommunikation, til TV 2.

Nogle kalder det spin

På bureauets hjemmeside fremgår det, at Elberth Kommunikation ”flytter holdninger, beslutninger og magt”, mens rådgiverne kan ”maksimere dit stemmetal” samt planlægge og lave ”indholdet til sociale medier”.

- Jeg plejer at sige, at vi har en kontrolpult, hvor jeg ved, hvilke knapper jeg skal trykke på hvornår. Der er mange formater at jonglere med. Nogle kandidater anbefaler jeg at lave Facebook Live, mens andre måske er bedre tjent med et husomdelt magasin. Det handler om at sætte strøm til politikerens holdninger og give dem den størst mulige rækkevidde, siger han og skynder sig at understrege, at han ”aldrig nogensinde” selv mener noget politisk.

Jeg kan ikke drysse tryllestøv ud over en politiker, som ikke har, hvad det kræver for at blive valgt

Benjamin Rud Elberth

Oplever danskerne den rigtige politiker på sociale medier, når det hele er afvejet og velplanlagt af sådan en som dig?

- Ja, det synes jeg absolut. Jeg pakker ikke en lort ind for at få den til at ligne guldkarameller. Så vil nogen kalde det spin, men hvis jeg spotter en kandidat, som ikke har sit produkt og politiske dagsorden på plads, så vil og kan jeg ikke hjælpe vedkommende.

Sælger I en illusion?

- Jeg kan ikke se, hvordan man kan blive valgt til folketinget, hvis man er en illusion. Jeg kan ikke drysse tryllestøv ud over en politiker, som ikke har, hvad det kræver for at blive valgt.

Køber flere stemmer

Det fremgår af Benjamin Rud Elberths hjemmeside, at han og hans rådgivningsteam i udgangspunktet tager 2000 kroner i timen eksklusiv moms for en normal rådgivning. Priserne afhænger dog af opgavens karakter og omfang.

Hvordan har du det med, at dem, der har råd til dig, får flere stemmer, fordi du formår at præsentere dem bedre?

- Jeg har et stort problem med, at man skal have mange penge for at blive politiker, det er demokratisk ærgerligt. Men jeg kan ikke have det dårligt over, at du går rundt i sko, der er bedre markedsført end dem fra den lille skosælger. Det er den verden vi lever i, siger Benjamin Rud Elberth.

De konservative hyrede allerede Benjamin Rud Elberth et halv år før valgkampen, og de håber, at de køber ind på bureauets garanti om at sikre flere stemmer.

- I sidste ende giver valgkampen os forhåbentlig et bedre valg end sidst, men han kan jo desværre ikke bestemme, om nogle skal stemme konservativt eller ej, siger Søren Vandsø.