DF’ers overraskende udmelding fik folk til at grine under EU-debat

EU-kandidaterne er meget uenige om, hvorvidt det er en god eller dårlig ide at indføre afgifter på flyrejser.

Dansk Folkepartis spidskandidat til Europaparlamentsvalget, Peter Kofod, havde svært ved at holde masken i forbindelse med tirsdagens EU-debat på TV 2 News. Under en debat om klimaet følte spidskandidaten, at han havde behov for at lave et statement omkring opfattelsen af Dansk Folkepartis klimasyn.

- Dansk Folkeparti er et grønt parti, sagde Peter Kofod, lige inden han blev afbrudt af grin fra de øvrige spidskandidater og salen.

- Der blev grinet mere, end jeg havde regnet med, kom det smilende fra DF’eren, inden han begrundede sin påstand med, at han ikke følte, at han havde hørt et eneste parti sige, at man ikke har en klimaudfordring. Ifølge Peter Kofod er den eneste forskel på partierne, hvordan man vil løse problemet.

- At turnere rundt med en historie om, at vi skal blive veganere eller lægge skatter på flybilletter, løser ikke problemet, lød det fra Peter Kofod.

- Det er, som om vi altid ender med at skulle diskutere 16-årige svenske piger i stedet for seriøs forskning

Peter Kofod (DF) om klimadebatten

Forud for påstanden om, at DF er et grønt parti, havde Peter Kofod markeret sig ved at kalde klimadebatten religiøs og sendt en stikpille mod det 16-årige svenske klimafænomen Greta Thunberg.

- Det er, som om vi altid ender med at skulle diskutere 16-årige svenske piger i stedet for seriøs forskning. Der er for meget religion i klimadebatten og for lidt realisme.

SF og R vil have afgifter på flyrejser

Netop klimaspørgsmålet fyldte meget under tirsdagens EU-debat.

For hvordan kan EU være med til at løse klimaproblemerne?

Et af budene lyder på, at EU bør indføre en afgift på flybrændstof, hvilket en rapport fra 2018 - lavet af EU-kommissionen - viser vil kunne være med til at sænke CO2-udledningen fra fly med 11 procent, skrev mediet Ingeniøren tirsdag.

Rapporten optog især SF’s spidskandidat Margrethe Auken, der påpegede, at afgiften vil give omkring 200 milliarder kroner, der kan bruges på at udvikle ny klimavenlig teknologi.

- Vi kan ikke sidde og vente på, at der indfinder sig et nyt mirakel, lød det fra Auken, der modtog applaus fra salen og opbakning fra Morten Helveg Pedersen (R).

- Jeg kan ikke se, at det kan være anderledes, end at vi kommer til at lægge en lille afgift på at flyve.

Modstand fra blå blok og S

Men den overbevisning delte Liberal Alliances Mette Bock langt fra. Hun mener ikke, at afgifter har nogen effekt.

- I Sverige er bilafgifterne nul, i Danmark er bilafgifterne meget høje. Vi kører lige meget i bil. 100 kroner på en flybillet løser ingen problemer, lød det fra Mette Bock, der fik opbakning fra Venstres Morten Løkkegaard.

Morten Løkkegaard mener flydebatten er overdrevet. Vil folk gøre noget for klimaet, skal man starte i køleskabet siger han.

- Flyene står for to til tre procent af den samlede CO2-udledning. Hvis vi gik i gang med passe på den mad, der lå i køleskabet, så står den for otte procent af den globale udledning. Så hvis man vil gøre noget godt for klimaet, så skulle man starte i sit køleskab.

S opfordrer til at gøre noget aktivt derhjemme

For Socialdemokratiet med Jeppe Kofod i spidsen handler det om at få lavet en grøn omstilling, der virker og er socialt retfærdig. Han er imod afgifter på fly, der kan ramme familien, der har sparet sammen til en ferie, hårdere end direktøren, der alligevel får betalt sin rejse af sit firma.

Derfor ser han hellere, at man fokuserer på, hvordan man sænker energiforbruget.

- Hvis man gjorde lidt mere derhjemme og i EU for at spare på energiforbruget, ville det batte meget mere, lød det fra Jeppe Kofod.

I alt tegnede der sig under debatten et billede af, at Enhedslisten, Alternativet, SF, Radikale og Folkebevægelsen mod EU er tilhængere af en eller anden form for afgifter på flyrejser.

Udover klima diskuterede spidskandidaterne også migration og social dumping.

Du kan få et overblik over debatten ved at genlæse vores liveblog her.

Spidskandidaterne til Europa-Parlamentet