Annonce på Facebook afslører Løkkes valgstrategi

16x9
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har målrettet en annonce på Facebook til brugere, der før har interesseret sig for Anders Fogh Rasmussen. Foto: Martin Sylvest / Ritzau Scanpix

Anders Foghs "gamle fans" skal hentes tilbage i folden, mener chefredaktør. Det gør man ved at bruge massive annoncekroner på Facebook.

I første uge af valgkampen gav Venstre os det såkaldte 'velfærdsløfte', som vil afsætte adskillige milliarder til velfærd frem mod 2025. Få dage senere fik vi også et skattestop.

Efter præsentationerne har flere politiske analytikere sammenlignet Lars Løkke Rasmussens flirt med midtervælgerne med en lignende strategi fra forgængeren Anders Fogh Rasmussen.

Nu virker det til, der er et mere håndgribeligt bevis for, at Venstre-formanden prøver at høste stemmer blandt de gamle Anders Fogh-vælgere.

Løkkes forsøg på at være Fogh

På Facebook har Venstre i den første uge af valgkampen kørt en række betalte annoncer, som ifølge chefredaktør på netmediet Altinget, Jakob Nielsen, aktivt forsøger "at hente Anders Fogh Rasmussens gamle fans tilbage i folden".

- Da jeg tjekkede annoncen fra Venstre, viste det sig, at den var målrettet mod brugere, der tidligere har interesseret sig for Anders Fogh Rasmussen, skriver han på Altingets faste valgblog og konkluderer:

- Kort sagt: Løkke forsøger at være Fogh. Og det budskab betaler han for at levere til alle Foghs gamle fans.

Hvor meget Venstres kampagnestab betaler, kan ikke siges med sikkerhed, men det fremgår af Facebooks annoncebibliotek, at partiet har brugt mellem 22.000 og 110.000 kroner på i alt fire versionerede udgaver af samme reklame, som partiet har fået fremhævet i danskernes Facebook-feed.

I alt fire versioner af samme type reklame har været aktive på Facebook i sidste uge.
I alt fire versioner af samme type reklame har været aktive på Facebook i sidste uge. Foto: TV 2

Af Facebooks indsamlede data fremgår det også, at de fire annoncer i alt har fået mellem 550.000 og 1.300.000 eksponeringer blandt vælgerne. Usikkerheden i opgørelserne skyldes, at Facebook ikke oplyser præcise tal.

Analytiker: Løkke inspireret af Foghs strategi

Hvilken af de fire videoer, der har været målrettet vælgere, der interesserer sig for Anders Fogh Rasmussen, kan heller ikke aflæses ud fra annoncebiblioteket, men det fremgår, at Venstre især har ramt vælgere under 35 år, og at annoncerne er kommet bredt ud i landet.

Af annoncebiblioteket kan man i cirkatal se, hvor mange eksponeringer videoen har fået, hvem der har set den og hvor mange penge, der er cirka er brugt.
Af annoncebiblioteket kan man i cirkatal se, hvor mange eksponeringer videoen har fået, hvem der har set den og hvor mange penge, der er cirka er brugt. Foto: TV 2

- Det er helt tydeligt, at Lars Løkke og Venstre i denne valgkamp forsøger at vinde valget på en strategi, der ligner den, som Anders Fogh brugte, da han førte valgkamp tilbage i nullerne, forklarer Hans Redder, politisk analytiker på TV 2.

Har Løkke brug for at associere sig med Fogh, siden Venstre bruger energi på at nå ud til de vælgere på Facebook?

- Man kan i hvert fald sige, at Anders Fogh Rasmussen aldrig tabte et valg som formand for Venstre. Tværtimod vandt han - igen og igen - på en kombination af at love et skattestop, love at udbygge velfærden og stramme udlændingepolitikken. Det er i bund og grund også den opskrift, som Lars Løkke satser på, siger Hans Redder.

V: Naturligt med markedsføring

TV 2 har kontaktet Venstre for at få svar på, hvilke tanker der ligger bag valget om at målrette annoncer efter folk, der er interesserede i Anders Fogh Rasmussen.

Partisekretær i Venstre, Claus Richter, skriver i en mail til TV 2, at han er "travlt optaget" og derfor ikke har mulighed for at stille op til interview. I samme mail skriver han:

- Det er meget naturligt, at Venstre markedsfører sine mærkesager op mod personer, som er interesseret i Venstre. Og vi ønsker selvfølgelig, at rigtig mange lægger mærke til Venstres politik og alle de mange områder, vi kæmper for, skriver han.

Ser du noget på sociale medier under valget, som undrer dig, så kontakt journalist Esther Margrethe Lynard på emly@tv2.dk.