Partier vil bruge hemmeligt millionbeløb på Facebook

16x9
Selvom partierne ikke vil afsløre, hvor mange penge de vil bruge under valgkampen, står det klart, at der sammenlagt vil blive brugt flere millioner kroner. Foto: Nial Nordberg / TV 2 Grafik

Liberal Alliance har købt over 600 annoncer for i alt flere tusinde kroner. Ingen partier vil sige, hvad de betaler Facebook under valgkampen.

Danske politikere har det seneste år ofte været dybt kritiske overfor Facebook - både hvad angår tvivlsom kontrol med private data, tonen i den offentlige debat og udbredelsen af falske nyheder.

Det afholder dog ikke de danske partier fra at bruge store beløb på netop Facebook i disse dage.

Ingen partier vil dog fortælle, præcist hvad de kommer til at bruge på at købe politiske annoncer på sociale medier under valgkampen frem mod 5. juni. Men det står klart, at der i løbet af valgkampen samlet set vil blive brugt betydeligt mere end én million kroner, hvis det nuværende forbrug fortsætter. Og det er planen, fortæller partierne på Christiansborg.

Allerede i april og begyndelsen af maj er der brugt flere hundrede tusinde kroner, viser tal fra Facebook.

Venstre har fredag alene på deres egen Facebook-side aktive annoncer kørende for cirka 17.000 til 70.000 kroner, viser tallene. Usikkerheden skyldes, at Facebook med vilje ikke oplyser præcise priser.

140 annoncer fra S

Socialdemokratiet vil ”prioritere flere ressourcer på digital markedsføring i den kommende valgkamp, end vi gjorde ved sidste valg”, fortæller de til TV 2, men er tavse om det samlede konkrete beløb.

- Den kommende valgkamp kommer i høj grad til at foregå digitalt, hvor kampen om danskernes opmærksomhed bliver endnu skarpere end ved sidste folketingsvalg, siger partisekretær Jan Juul Christensen.

Partiet har de seneste måneder indrykket over 140 forskellige annoncer på deres egen side på Facebook, og fredag havde partiet 15 aktive annoncer – de fleste med unge youtubere, der blandt andet taler med Mette Frederiksen om grøn omstilling og den hårde tone på nettet. Af ukendte grunde er lige netop beløbene for Socialdemokratiets annoncer ikke opgivet på Facebooks side.

Socialdemokratiet er samtidig aktive med sponsering på blandt andre Mette Frederiksens, Henrik Sass Larsens og Nicolai Wammens Facebook-sider.

Større end sidst

Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, SF og Kristendemokraterne siger ligesom Socialdemokratiet, at de planlægger at bruge flere penge på sociale annoncer end ved sidste valg, men partierne er yderst tavse om præcist hvor meget.

- Større end sidst. Betydeligt under en million. Nærmere det bliver det nok svært at komme, oplyser SF's pressechef, Sigrid Rasmussen, til TV 2.

Liberal Alliance ønsker end ikke at give et overslag på deres forbrug af annoncer, mens Venstre oplyser, at de ”naturligvis bruger mere” end ved sidste folketingsvalg. Her angiver partiet en ændring i Facebook som en del af forklaringen på det stigende forbrug.

Men hvor meget er en hemmelighed.

- Vi kan på nuværende tidspunkt ikke komme nærmere ind på budgetterne vedrørende annoncering på Facebook under valgkampen, siger Kristian Jakobsen, souschef i Venstres pressetjeneste til TV 2.

I fuld gang

Liberal Alliance har siden februar kørt ikke mindre end cirka 630 forskellige annoncer på Facebook på deres egen Facebook-side. Det gør ubetinget Liberal Alliance til det parti i Danmark, der har købt flest forskellige annoncer.

Ofte er de enkelte annoncer dog mindre variationer af hinanden – for eksempel samme billede eller video, men en anden medfølgende tekst. Andre gange er annoncerne målrettet forskellige udvalgte grupper.

Et uddrag af Liberal Alliances over 600 annoncer på Facebook.
Et uddrag af Liberal Alliances over 600 annoncer på Facebook. Foto: TV 2

En ny funktion fra Facebook gør det nu og fremover muligt for alle brugere at se få udvalgte informationer om priserne for de enkelte annoncer. Beløbene vises i intervaller, og de er dermed ikke helt præcise.

I Liberal Alliances tilfælde koster annoncerne typisk 100-500 kroner stykket, mens enkelte koster 5-10.000 kroner, og andre er indrykket for under 100 kroner – formentlig for at teste annoncen i en mindre målgruppe til senere brug i valgkampen.

Riskær siger nej

Siden annoncedata fra Facebook åbnede, har Venstre indrykket 190 annoncer, Socialdemokraterne som nævnt 140, Konservative 68, mens de andre partier foreløbig har været betydeligt mindre engagerede.

Stram Kurs har indrykket annoncer for nogle få tusinde kroner, viser tal fra Facebook.

Partiet Klaus Riskær Pedersen vil som eneste parti slet ikke indrykke annoncer på sociale medier, fortæller partileder Klaus Riskær Pedersen, mens Alternativet er det eneste parti med plads på Christiansborg, der fortæller, at de vil bruge færre penge på sociale medier ved dette valg i forhold til sidste valg.

- Lad os også bare sige, at vi bruger langt under 100.000 kroner. Vores medlemmer er vores største aktiv og de bedste til at få vores budskab ud, siger Vicki Therkildsen, pressechef i Alternativet.

Det vil partierne bruge på Facebook

Forsker: Det virker

Jakob Linaa Jensen, chefforsker i sociale medier ved DMJX, oplever også, at både partier og Facebook er yderst tavse med oplysninger om de politiske annoncer.

- Facebook har åbnet en anelse for, at vi kan følge annoncerne, og det er naturligvis godt, men samtidig har de blandt andet lukket ned for adgangen for forskere. Og partierne er også ret tavse. Man kan dog sige én ting helt klart: Hvis de politiske annoncer på Facebook ikke virkede, så ville partierne ikke bruge dem i det omfang, som de gør nu. Det virker, og det ved de også fra tidligere valg, siger Jakob Linaa Jensen.

Han mener, at partierne primært udnytter, at de på for eksempel Facebook kan målrette deres annoncer.

- På sociale medier kan man ramme helt specifikke målgrupper - som for eksempel en mandlig veganer i 20’erne i Aarhus, hvis det er dét, man ønsker. Og i en tid, hvor det bliver sværere og sværere at ramme bredt med tv-reklamer og reklamer i gadebilledet, så er politiske annoncer på sociale medier et oplagt valg for politikerne, siger Jakob Linaa Jensen.