DF’s nye omfartsvej er en dårligere investering end den første: - En skandale, lyder kritikken

Ifølge en trafikforsker er der mange andre steder i landet, hvor der er mere brug for nye veje. DF fastholder behovet for omdiskuteret omfartsvej.

Dansk Folkepartis plan om en kortere omfartsvej rundt om Mariager ser ud til at være en dårligere investering end den omdiskuterede vej til 377 millioner kroner, partiet onsdag droppede.

Det viser en rapport fra Vejdirektoratet, der i 2013 regnede på de samfundsøkonomiske konsekvenser af netop den cirka 80 millioner kroner dyre vej, Dansk Folkeparti nu vil have i stedet.

Det problem kan man finde hundredvis af rundt om i landet

Harry Lahrmann, trafikforsker

Vejdirektoratet har beregnet den såkaldte interne rente. Den er et mål for, hvor god samfundsøkonomien er i et projekt, og ifølge Finansministeriet skal den være på mindst fire procent, før investeringen er god.

Dansk Folkeparti vil droppe den otte kilometer lange omfartsvej, men fastholde den del omkring Mariager.
Dansk Folkeparti vil droppe den otte kilometer lange omfartsvej, men fastholde den del omkring Mariager. Foto: Screendump / Regeringens trafikforlig.

Den nu droppede vej havde en intern rente på mellem to og fire procent, mens den nye er helt nede på 1,7 procent. Det får SF’s transportordfører, Karsten Hønge, til at rette hård kritik mod Dansk Folkeparti og regeringen.

- Det er en skandale, at man bruger skatteborgernes penge på den måde. Nu må de tage sig sammen og sige, at hele projektet skal droppes, siger Karsten Hønge til TV 2.

Den nye omfartsvej rundt om Mariager bliver formentlig kun til noget, hvis blå blok har flertal efter valget.

Ekspert: Mange steder har større problemer

Politikerne har før igangsat infrastrukturprojekter med dårlig samfundsøkonomi. Eksempelvis har den nyligt besluttede jernbane til Billund Lufthavn, som også er Dansk Folkepartis ønske, ligefrem en negativ samfundsøkonomisk forrentning.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet forklarer, at der nogle gange kan være gode argumenter som miljøhensyn og støjgener for at gennemføre et projekt, selvom det ikke nødvendigvis er godt samfundsøkonomisk.

I Mariager har Harry Lahrmann dog svært ved at få øje på de gode argumenter for, at der skal laves en omfartsvej lige der.

- Det problem, de løser med den her vej, kan man finde hundredvis af rundt om i landet. Men der er masser af steder, hvor der er mere brug for det, siger Harry Lahrmann til TV 2.

Fire lastbiler på 12 timer

Beslutningen om at lave en omfartsvej i Mariager er en del af infrastrukturaftale, regeringen indgik med Dansk Folkeparti i marts. Her besluttede politikerne at bruge 377 millioner kroner på en otte kilometer lang vej rundt om Mariager, fordi den ifølge Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, vil kunne lede tung trafik udenom centrum og skabe større sikkerhed.

Efterfølgende tog TV 2 til Mariager en tilfældig mandag og filmede byens torv i 12 timer for at se nærmere på den påståede tunge trafik. Fire lastbiler og en skolebus kom forbi, mens kameraet kørte. De havde alle et ærinde i midtbyen, og en af dem skulle levere varer til Kim Christiansens egen kro, Aporta.

Det her vil være et kæmpe løft for vores turisme

Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti

Den lokale handelsforeningsformand Anni Andersen fortalte ved samme lejlighed også, at trafikken slet ikke er så voldsom som tidligere, og at hun ikke synes, problemet er stort.

DF kræver nye beregninger

To dage efter optagelserne blev vist på TV 2, valgte Dansk Folkeparti onsdag at droppe den planlagte vej og i stedet gå efter en kortere og billigere løsning, der dog fortsat skal gå rundt om Mariager.

Men selvom den løsning altså samfundsøkonomisk ikke ser ud til at være god, fastholder transportordfører Kim Christiansen, at den er nødvendig.

- Der er blevet regnet på den i 2013, skal vi ikke blive enige om det? Nu sender vi den tilbage til ministeriet og Vejdirektoratet, og så får vi nogle nye beregninger, siger Kim Christiansen.

Men det ændrer jo ikke på, at I foreslår en vej, der på det nuværende grundlag er en dårlig forretning for samfundet?

- Hverken du eller jeg ved, hvor dårlig en forretning det er. Det er det, vi skal have lavet nye tal på.

Hvis de nye beregninger viser, at det er en dårlig forretning, skal der så være en omfartsvej alligevel?

- Jamen det ser vi på, når vi får tal. Jeg kan jo ikke udtale mig om noget, jeg ikke har noget kendskab til.

Er du sikker på, at den her omfartsvej kommer?

- Jeg er ret sikker på, at vi finder en god og billig løsning, som også viser sig at have en god værdi for Mariager.

Omfartsvej vil styrke turismen

Kim Christiansen mener, det er forkert kun at fokusere på samfundsøkonomien i projektet.

Han fremhæver, at omfartsvejen handler om at beskytte en ”følsom bymidte med gamle huse” og en vej, der ”pløjer forbi skolen”. Han føler, at den tunge trafik i Mariager er blevet værre de senere år, og derfor vil han have en omfartsvej.

I rapporten fra Vejdirektoratet står der dog, at kun få biler vil benytte den nye omfartsvej, og at der ikke er sikkerhedsmæssige problemer med den nuværende trafik i Mariager.

- Og der er ingen grund til at tro, at der er sket noget af betydning overhovedet i Mariager siden 2013, siger Harry Lahrmann.

Men Kim Christiansen holder fast og kommer med endnu et argument for vejen.

- Det her vil være et kæmpe løft for vores turisme. Det vil styrke turismen, at vi blandt andet kan binde by og havn bedre sammen. Og det er altså også meget turisme, vi lever af i Mariager.

Transport- bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen vil ikke udtale sig om sagen, men hans ministerium bekræfter, at Dansk Folkeparti har bedt om nye beregninger.