Ny aftale forhindrer prisstigninger på biler fra 1. april

DF glæder sig over tryghed for nye bilkøbere, men FDM advarer mod, at problemet bliver udskudt.

En række nye biler kommer alligevel ikke til at stige i pris fra 1. april på grund af en ny måde at opgøre bilernes brændstofforbrug på.

Det er resultatet af en politisk aftale, regeringen og Dansk Folkeparti torsdag har indgået.

FDM, De Danske Bilimportører og Dansk Industri advarede i februar mod, at mange nye bilers pris fra 1. april ville stige fra 3000 kroner helt op til 15.000-20.000 kroner, hvis ikke politikerne greb ind.

Det har de nu gjort ved at udskyde den nye målemetode, så den først træder i kraft ved årsskiftet 2020/2021.

- Med den her aftale sikrer vi, at der ikke kommer usikkerhed om bilafgifterne fra 1. april. Det skaber tryghed for fremtidige bilkøbere, siger Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, til TV 2.

Vil stoppe svindel med brændstoføkonomi

Årsagen til, at der ifølge FDM og De Danske Bilimportører er udsigt til prisstigninger, er teknisk, men ikke specielt kompliceret.

Den gamle målemetode for, hvor langt bilerne kan køre på literen, er blevet kritiseret for at overdrive bilernes rækkevidde. Og flere bilproducenter er også blevet beskyldt for at sminke tallene.

Vi havde gerne set, at man havde løst det her én gang for alle

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM

Derfor er den blevet erstattet med en ny målemetode kaldet WLTP, der er mere præcis. Den nye metode har været i brug siden september sidste år, og fra 1. april skulle registreringsafgiften beregnes ud fra den.

For en hel del biler betyder det, at de på papiret kommer til at køre kortere på literen. Og da registreringsafgiften blandt andet belønner god brændstoføkonomi, havde mange udsigt til at blive dyrere - især de små biler - mens andre ville falde i pris.

Ifølge Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, stod 80 procent af de nye biler til at stige i pris, mens 20 procent ville blive billigere fra 1. april.

Flere bilforhandlere har varslet prisstigninger fra 1. april.

AFGIFTERNE STIGER - Overvejer du at købe så gør det inden 1. April! 1. April træder de nye WLTP regler i kraft og...

Posted by Henrik Hansen Automobiler A/S - Peugeot Næstved on Wednesday, February 13, 2019

FDM: Problemet bliver ikke løst

Politikerne har hele tiden været klar over, at nogle biler ville stige i pris, mens andre ville falde, men i september 2018 indgik de en aftale, som skulle kompensere og sikre, at nye biler samlet ikke ville blive dyrere 1. april.

Det ville være en katastrofe at give en permanent sænkning af bilafgifterne

Jeppe Juul, Det Økologiske Råd

Ifølge FDM har den aftalte kompensation dog ikke været tilstrækkelig, og derfor er motororganisationen glad for, at politikerne gør noget.

- En ny målemetode skal ikke gøre det dyrere for forbrugerne, men vi havde gerne set, at man havde løst det her én gang for alle. Nu er det i stedet blevet udskudt, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru til TV 2 om aftalen, der forlænger den nuværende overgangsordning til årsskiftet 2020/2021.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger til TV 2, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at finde en mere permanent løsning. Han nævner, at regeringen har nedsat en transportkommission, der i 2020 skal komme med bud på, hvordan afgiftsstrukturen kan ændres i en mere grøn retning. Men først når anbefalingerne er klar, vil regeringen se på en mere permanent løsning.

- Jeg vil godt indrømme, at vi ikke har løst problemet, siger Karsten Lauritzen til TV 2 og tilføjer:

- Men nu har vi fundet en god løsning på kort sigt, og når transportkommission er færdig, finder vi den gode på lang sigt. 

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger til TV 2, at det er usikkerheden omkring udregninger af beskatningen, der ligger til grund for, at regeringen og DF har besluttet at udskyde afgiftsstigningen på biler.

Beskylder bilfabrikanter for fusk

Da FDM og De Danske Bilimportører i februar advarede mod prisstigninger fra 1. april, frarådede Jeppe Juul, transportmedarbejder hos Det Økologiske Råd, politikerne at give permanente afgiftsnedsættelser for at holde forbrugerne skadesløse.

Han siger, at bilfabrikanterne for nyligt er blevet taget i at underdrive, hvor langt bilerne kører på literen, og henviser til en rapport fra EU.

Formålet med den påståede svindel er ifølge Jeppe Juul, at producenterne med "kunstigt dårlige brændstoftal" får lettere ved at indfri et EU-krav, som pålægger dem at sænke bilernes CO2-udledning med 15 procent fra 2021 til 2025.

Ifølge transportmedarbejderen er EU dog ved at rette op på den påståede svindel, og derfor ser han ingen grund til, at bilejerne permanent skal slippe med en lavere registreringsafgift.

- Det her udjævner sig forholdsvis snart, og det ville være en katastrofe at give en permanent sænkning af bilafgifterne. Det havde medført større biler og mere CO2-udledning, så alt taget i betragtning er det her en god løsning, siger Jeppe Juul til TV 2 om aftalen.

Det nye lovforslag fremsættes i Folketinget fredag til hastebehandling, så det kan gennemføres inden 1. april.