BLOG: Nej til brugerbetaling på motorveje og broer

16x9
Mette Thiesen og Nye Borgerlige vil gøre både Kronprinsesse Marys Bro og Storebæltsbroen betalingsfrie Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

BLOG: Mette Thiesen (D) mener at brugerbetaling på veje og broer hæmmer sammenhængskraften og mobiliteten i Danmark.

Regeringen og DF har præsenteret en samlet infrastrukturplan for Danmark frem mod 2030. Det glæder jeg mig over - og mange af vores transportpolitiske ønsker er en del af planen. Alt er dog ikke positivt. Regeringen og DF glemmer nemlig noget meget vigtigt: sammenhængskraften i vores land. Den er vigtig, og det er en del af vores unikke kulturarv som et folk, der bebor de danske øer. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor brugerbetalingen på Storebæltsbroen og på den kommende Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund ikke bliver droppet. Det er simpelthen imod al fornuft, at der skal være brugerbetaling på veje og broer. Det hæmmer sammenhængskraften og mobiliteten i Danmark.

Erling fra Skibby, som jeg har mødt og besøgt flere gange i min kamp mod brugerbetaling, er en af dem, der vil blive ramt af den fuldkommen vantvittige brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro. Erling ejer et vognmandsfirma, og det vil koste ham på den anden side af 400.000 kr. om året i broafgift, når han og de ansatte skal krydse broen for at komme ud til kunderne, når broen står færdig senere i 2019. Det er fuldstændig urimeligt og konkurrenceforvridende.

En familie fra Hornsherred har regnet ud, at det vil koste dem 17.000 kr. om året at bruge broen, når de skal på arbejde, aflevere børn og klare andre af hverdagens gøremål. Vi danskere betaler i forvejen en af verdens højeste skatter/afgifter. Det er dybt problematisk, at politikerne vil beskatte danske familier og virksomheder yderligere. Den udvikling skal vendes.

I Nye Borgerlige vil vi gøre både Kronprinsesse Marys Bro og Storebæltsbroen betalingsFRIE. Vi mener ikke, at der skal være brugerbetaling på danske veje og broer. Det skal være slut med, at politikerne løbende bruger broafgifter som en slags politisk kassekredit. Desværre er det ikke noget, politikerne på Christiansborg er enige i. LA gik ellers til valg på at gøre det gratis at køre over Storebæltsbroen, men efter de gik i regering, har de åbenbart (også) droppet det krav. Det er ærgerligt.

Vi vil bevare vores beboede øer som levende samfund med muligheder og velstand. Derfor foreslår vi, at færgebilletter aldrig er dyrere, end det ville koste i brændstof at tage turen i bil. Vi ønsker vækst og fremgang for alle landsdele. Det kræver en let tilgængelig og stærk infrastruktur, hvor der blandt andet er gode veje, broer, tog og færger.