BLOG: Det gode børneliv er langt mere end flere pædagoger i børnehaven

16x9
Vi skal arbejde os hen imod en 30 timers arbejdsuge, så vi har mere tid til vores børn, mener Carolina Magdalene Maier. Foto: Søren Bidstrup / Scanpix Denmark

BLOG: Det er på tide, at vi ser hinanden i øjnene og tager en snak om, hvordan vi skaber gode liv for vores børn – også uden for institutionerne.

Av! Det gjorde ondt helt ind i hjertet at se en dokumentar som ’Hvem passer vores børn’ på DR1 mandag aften. Her fortalte en børnehaveleder om, hvorfor hun havde sagt op; hun kunne simpelthen ikke længere stå inde for de vilkår, børnene blev passet under. Der var for få ressourcer og for travle pædagoger. Og dét kan jeg absolut godt skrive under på – vi kender problematikken og ved, at det er bydende nødvendigt med langt flere midler til området. Men det åbner for en større diskussion. En diskussion om, hvad det er for nogle liv, vi byder vores børn i dagens Danmark.

For det gode børneliv er ikke kun institutioner med nok pædagoger. Det er det bestemt også! – men det er så meget mere end det. Det gode børneliv er et liv med plads til leg, kedsomhed, refleksion. Hvor man har tid og fred til at falde i staver, til at rode i jorden og nulre i barken på et træ, uden at det er en del af en læringsplan eller en skemalagt aktivitet. Hvor alt, hvad man gør, ikke skal ”gøre godt for noget” eller på den ene eller anden måde kunne måles og vejes. Hvor ungerne får lov til bare at være. Det er et liv, hvor familietid fylder mere end skærmtid og hvor du bliver set – sådan rigtig set - af dine forældre.  

Det er derfor, vi har foreslået, at vi skal arbejde os hen imod en 30 timers arbejdsuge og at du skal kunne spare tid op i en timebank, så du kan arbejde mindst, når du har små børn og mere, når de bliver store. Tænk, hvor absurd det er, at vi lige nu knokler allerhårdest, når vores børn har mest brug for vores nærvær. Resultatet er børn, der må lide under manglen på forælderkontakt og forældre, der må tage på arbejde med dårlig samvittighed og ondt i maven, fordi de er tvunget til at efterlade en grædende Ali eller Anna i armene på en pædagog – hvis pædagogen da har tid til at vinke farvel med dem. Vi kan ikke byde vores børn det og vi kan ikke byde os selv det.

Det gode børneliv kan hjælpes på vej af en folkeskole, der ikke tester og bedømmer dig fra den dag, du sætter dine barnefødder i børnehaveklassen og til du kaster med karameller på sidste skoledag. Det kan skabes af lærere, der har tid til at mærke, hvordan du har det, af klassestørrelser, der er små nok til, at du ikke forsvinder i mængden. Det er musik og leg og kreativitet. Det er at få tidligt fri fra skole, så du har tid til fodbold, rollespil, spejder – eller til at læse en tegneserie på sofaen i ro og mag.

Det er sund, giftfri mad, det er ren luft og klart vand, det er vilde skove, fuglefløjt og summende insekter. Det er mere natur og mindre beton. Det er en forbundethed til naturen og kontakt imellem generationerne.

I Alternativet vil vi gerne starte en samtale om, hvordan vi skaber gode og rige liv for både forældre og børn. En samtale der forhåbentligt kan få os til at indse, at det mest værdifulde, vi har, ikke kan tælles i kroner og øre. Fordi de vigtigste ting i livet slet ikke er ting.