Dansk Folkeparti trækker tæppet væk under flertal, der skulle give hurtigere tog

Partiet vil i stedet forhandle med regeringen om at udbygge vejnettet.

Tiden er løbet fra projektet. Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

- Vi skal som politikere have mod til at revurdere, om et projekt til ti milliarder kroner har den ønskede effekt, siger Kim Christiansen til TV 2.

Dermed kan det flertal for Togfonden DK, som Dansk Folkeparti havde dannet med rød blok, ryge.

Et flertal, der skulle sikre superlyntog til danskerne og gøre det muligt at komme mellem de største danske byer i tog på én time. Det skriver Avisen Danmark.

Togbro ved Vejle er stridspunktet

Allerede i efteråret meldte Dansk Folkeparti ud, at de ønskede, at forliget skulle ændres markant. Men det har partierne bag aftalen ikke været villige til ifølge dem. Dansk Folkeparti vil derfor trække sig fra forhandlingerne.

- Vi har været glade for flere af elementerne i Togfonden DK. Men vi ville gerne diskutere broen over Vejle Fjord og den helt nye bane ved Hasselager, og det var man ikke villige til. Derfor kan det ikke komme bag på nogen, at vi trækker os, siger Kim Christiansen.

En ny togbro over Vejle Fjord og en helt ny bane ved Hasselager ved Skanderborg var blandt de initiativer, der skulle skabe hurtigere tog til danskerne.

Tiden er løbet fra projektet

Men det er alligevel kommet bag på Socialdemokratiet, at Dansk Folkeparti nu vil forlade aftalen.

- Broen ved Vejle er et element, vi har forhandlet adskillige gange, og Dansk Folkeparti har accepteret det. Men hvis man nu fra Dansk Folkepartis side vil droppe det, så må vi jo tage det i forligskredsen, siger partiets trafikordfører Rasmus Prehn til TV 2.

Dansk Folkepartis forklaring på, at de nu ikke vil have togbroen, er, at de mener, tiden er løbet fra projektet.

- Vi vil ikke ind og finde de penge i finansloven, som det koster. Vi vil ikke bruge så mange penge på at spare ganske få minutter af en togrejse, siger Kim Christiansen.

Dårlig stil, mener rød blok

Aftalen om Togfonden DK blev indgået i 2014. Siden da har Dansk Folkeparti skiftet fokus fra togtrafikken til vejtrafikken. De vil derfor gerne gå i forhandlinger med regeringen om blandt andet motorvejsnettet.

Partierne bag aftalen om Togfonden DK mener, det er dårlig stil at komme med sådan en udmelding gennem medierne, fremfor at tage uenighederne internt i forligskredsen. Det har samtlige af de røde partier meldt ud fredag aften.

- I Socialdemokratiet har vi det sådan, at vi overholder de aftaler, vi laver. Hvis man så må lave noget om, må man gøre det internt i forligskredsen. Så det er da overraskende, at Kim Christiansen gennem medierne kommer med det her. Så sent som i går stillede vi et fælles beslutningsforslag med Dansk Folkeparti om et ekstra jernbanespor på Vestfyn - så de bakker jo op om idéerne i togfonden, siger trafikordfører for Socialdemokratiet Rasmus Prehn.

Dansk Folkepartis tilbagetrækning fra Togfonden DK vil - ifølge Avisen Danmark - betyde, at superlyntogene vil leve videre, hvis rød blok vinder det kommende folketingsvalg, mens den ikke har en fremtid, hvis blå blok vinder.

Ifølge Ritzau står Venstre klar med åbne arme til at forhandle med Dansk Folkeparti.