Bilbranchen advarer om dyrere biler fra 1. april - kræver handling fra politikerne

Hvis ikke politikerne gør noget, vil mange biler blive dyrere om få uger, lyder kritikken. Her kan du se eksempler på biler, der kan stige i pris.

Registreringsafgiften på biler er blevet sænket flere gange siden folketingsvalget i 2015, men fra 1. april kan en stor del af de nye biler blive dyrere.

Sådan lyder det fra både FDM, De Danske Bilimportører og den online handelsplads Bilbasen.

Årsagen er en ny måde at beregne bilernes brændstofforbrug, og hos FDM forklarer forbrugerøkonom Ilyas Dogru, at det især er de små biler, der kommer til at stige i pris.

Som det ser ud lige nu, er der flere biler, der stiger end falder

Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen

Ifølge bilejernes forbrugerorganisation er der typisk udsigt til prisstigninger fra 3000 kroner helt op til 15.000-20.000 kroner. Og selvom nogle biler formentlig vil falde i pris, vil det samlet set bliver dyrere for danskerne at købe en ny bil, lyder det.

- Vi har i forvejen en høj registreringsafgift og betaler rigeligt til statskassen i skatter og afgifter, så det er ikke godt, at priserne stiger. Vi håber, at politikerne griber ind inden 1. april, siger Ilyas Dogru til TV 2.

Vil stoppe svindel med brændstoføkonomi

Årsagen til, at der ifølge FDM, De Danske Bilimportører og Bilbasen er udsigt til prisstigninger, er teknisk, men ikke specielt kompliceret.

Den gamle målemetode for, hvor langt bilerne kan køre på literen, er blevet kritiseret for at overdrive bilernes rækkevide. Og flere bilproducenter er også blevet beskyldt for at sminke tallene.

Vi kan ikke leve med, at aftaler ikke bliver overholdt. Det kan danskerne heller ikke

Joachim B. Olsen, Liberal Alliance

Derfor er den blevet erstattet med en ny måletode kaldet WLTP, der er mere præcis. Den nye metode har været i brug siden september sidste år, og fra 1. april skal registreringsafgiften beregnes ud fra den.

For en hel del biler betyder det, at de på papiret kommer til at køre kortere på literen. Og da registreringsafgiften blandt andet belønner god brændstoføkonomi, bliver mange biler dyrere.

Eksempler: Sådan kan priserne stige

Hos Bilbasen har markedsanalytiker Jan Lang set nærmere på konsekvenserne af de nye regler, og ifølge ham stiger 80 procent af de nye biler i pris, mens 20 procent falder.

- Som det ser ud lige nu, er der flere biler, der stiger end falder, og netto er der tale om en prisstigning, siger han til TV 2.

Samme opfattelse deler Gunni Mikkelsen, der er direktør hos De Danske Bilimportører. Han siger, at de gennemsnitlige prisstigninger vil være på 5000-8000 kroner.

- Vi mener, der er behov for, at politikerne foretager en justering, så forbrugerne ikke ender med regningen, siger Gunni Mikkelsen til TV 2.

Eksempler: Sådan kan udvalgte biler stige i pris

VW up! Move up!

Candy hvid, vinterpakke og "Radio Composition Phone".
Pris før 1. april: 114.696 kroner.
Pris efter 1. april: 126.296 kroner.

VW Golf Comfortline

Reflex sølv metallic.
Pris før 1. april: 280.680 kroner.
Pris efter 1. april: 287.880 kroner.

Skoda Octavia

Pris før 1. april: 244.900 kroner.
Pris efter 1. april: 263.300 kroner.

Nissan Qashqai

Pris før 1. april: 289.190 kroner.
Pris efter 1. april: 301.190 kroner.

Autoforhandler: Kunderne spørger til det

Hos Henrik Hansen Automobiler A/S - Peugeot Næstved siger autoforhandler Frederik Hansen, at kunderne har bemærket, at prisstigninger kan være på vej. 

Det hænger blandt andet sammen med, at autoforhandleren i sidste uge skrev det på Facebook.

- Traditionelt er januar og februar de to største måneder, men jeg kan godt mærke, vi har mange kunder i butikken, der spørger til det, siger Frederik Hansen og tilføjer, at alle biler står til at stige i pris hos ham.

AFGIFTERNE STIGER - Overvejer du at købe så gør det inden 1. April! 1. April træder de nye WLTP regler i kraft og...

Posted by Henrik Hansen Automobiler A/S - Peugeot Næstved on Wednesday, February 13, 2019

Politikerne har forsøgt

6. september sidste år indgik et flertal i Folketinget bestående af regeringspartierne Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti samt støttepartiet Dansk Folkeparti ellers en aftale, der skulle forhindre, at der kommer flere penge i statskassen og dermed, at priserne samlet stiger mere, end de falder.

Forventningen hos Skatteministeriet var, at den nye metode i gennemsnit ville give et 21 procent højere brændstofforbrug, og derfor besluttede politikerne at kompensere nye bilkøbere tilsvarende.

De 21 procent er dog sat for lavt, mener både FDM, De Danske Bilimportører og Bilbasen, og derfor har mange bilkøbere ifølge dem udsigt til en ekstraregning fra 1. april.

LA: - Ikke acceptabelt

Liberal Alliance har længe markedsført sig på, at partiet siden 2015 har været med til at sænke registreringsafgiften flere gange. Og selvom de nye prisstigninger ikke neutraliserer alle de tidligere nedsættelser, er skatteordfører Joachim B. Olsen klar til at kompensere for mere end de 21 procent, hvis det er nødvendigt.

- Det vil selvfølgelig ikke være acceptabelt, hvis det her samlet set fører til dyrere biler, siger Joachim B. Olsen til TV 2.

Han forklarer, at aftalen var, at den nye udregningsmetode ikke skulle give plus i statskassen, men i stedet gå i nul. Og holder forudsigelserne fra bilbranchen om en samlet stigning i priserne fra 1. april, skal aftalen hurtigst muligt laves om, lyder det.

- Vi kan ikke leve med, at aftaler ikke bliver overholdt. Det kan danskerne heller ikke, siger han.

Samme holdning har Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær.

- Hvis det viser sig ikke at være det rigtige tal, der er budgetteret med, så må vi kigge på det igen, siger Dennis Flydtkjær til TV 2.

Skatteminister klar til at ændre aftalen

Skatteministeriet er for øjeblikket ved at undersøge, om bilkøberne fra 1. april bliver kompenseret for lidt.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger til TV 2, at bilbranchen for et par uger siden gjorde Skatteministeriet opmærksom på problemet, og derfor er embedsværket for øjeblikket i gang med at se på, om de oprindelige forudsætninger ikke holder.

- Jeg kan ikke forhindre, at nogle biler koster mere og nogle mindre med den nye omregningsmetode, siger Karsten Lauritzen til TV 2 og fortsætter:

- Dem, der har svindlet mest med, hvor langt bilen kunne køre på literen, bliver straffet hårdest. Så et eller andet sted er det rimeligt nok, at de rammes lidt. Men hvis regnestykket viser, at der samlet skal betales mere i registreringsafgift, så kommer der et ændringsforslag.

Han vil dog ikke på forhånd garantere, at bilejerne samlet ikke ender med en ekstraregning.

Skatteministeren forventer en afklaring inden for et par uger. Og hvis ændringer bliver nødvendige, kan de nå at blive gennemført inden 1. april, lyder det.

Beskylder bilfabrikanterne for fusk

Hos Det Økologiske Råd har transportmedarbejder Jeppe Juul ikke ondt af bilforhandlerne.

Han siger, at bilfabrikanterne for nyligt er blevet taget i underdrive, hvor langt bilerne kører på literen og henviser til en rapport fra EU. 

Formålet med den påståede svindel er ifølge Jeppe Juul, at producenterne med "kunstigt dårlige brændstoftal" får lettere ved at indfrie et EU-krav, som pålægger dem at sænke bilernes CO2-udledning med 15 procent fra 2021 til 2025.

Ifølge Jeppe Juul er EU dog ved at rette op på den påståede svindel.

- Det her vil blive udjævnet forholdsvist snart. Så politikerne kan godt korrigere nu, men så skal man jo korrigere det tilbage lige om lidt for ikke at give en permanent afgiftsnedsættelse, lyder det.

Han forstår godt, det ikke er sjovt for nye bilkøbere, men siger:

- Det er et midlertidigt skvulp på priserne.