BLOG: Skolens talenter skal også dyrkes, udvikles og plejes

16x9
Det vil give en mere indholdsrig skolegang og samtidig være en inspiration for klassekammeraterne, når alle elever får udfoldet deres potentiale - også de dygtige, skriver Laura Lindahl. Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark

BLOG: En rummelig skole handler ikke kun om at tage hånd om de fagligt svage elever. Rummelighed handler også om at dyrke talenterne.

I Danmark er vi gode til at dyrke talenter i sportens verden. Men vi har ikke tradition for at gøre det i uddannelsessystemet.

Det bliver nu lavet om på med lanceringen af en ny talentstrategi fra Undervisningsministeriet, som er målrettet de dygtigste elever.

Folkeskolen og ungdomsuddannelserne her i landet skal nemlig være rummelige. Det betyder, at man skal hjælpe fagligt svage elever på vej, men også sørge for at stimulere de dygtigste elever, så de får foldet deres potentiale ud.

Øvelse gør som bekendt mester. Men øvelsen skal være differentieret, så den tilpasses til den enkelte elevs niveau. For hvad der er svært for Jacob er ikke nødvendigvis svært for Mathilde. Og vi kan som samfund ikke leve med en ”one size fits all”-model, der stopper Mathildes udvikling, blot fordi hun løser en fysikopgave på den halve tid.

Her kan vi lære meget fra sportens verden. Både hvad angår pleje og udvikling af talenter, men også i forhold til social accept. Det bør nemlig være lige så socialt accepteret at være god til fysik eller klaver, som det er at være god til fodbold. Talentudvikling skal være en fast del af såvel sportens som skolens verden.

I bund og grund handler det om at udfolde alle elevers potentiale – også de dygtige. Det vil give dem en mere indholdsrig skolegang og samtidig være en inspiration for klassekammeraterne.

I den nye talentstrategi afsættes 65 millioner kroner frem til 2022. De skal blandt andet bruges til at etablere en national talentenhed i Undervisningsministeriet, der har til opgave udklække, dyrke og udvikle skoletalenter. Den nye strategi vil også tage hånd om de elever, der tilfældigvis går på en skole, som ikke tidligere har haft fokus på talentpleje.

Det er mit håb, at talentstrategien vil være med til at give et mere rummeligt uddannelsessystem, som både har øje for fagligt svage og stærke elever samt alle dem midt imellem.