BLOG: Du har ikke ansvar for din egen læring

16x9
Merete Riisager. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

BLOG: Kære skolebarn. Tag det roligt. Du har ikke ansvar for din egen læring. Det er de voksne, der har det ansvar.

Kære skoleelev. Måske møder du voksne, der fortæller dig, at verden er åben, du kan blive til alt mellem himmel og jord – og du har ansvaret for din egen læring. Det første er rigtigt – hvis du vel at mærke har både evner og flid. Det andet er ikke rigtigt. Du har ikke ansvaret for egen læring. Det er din lærer i første omgang, der har det. Dine forældre har også et ansvar, det vender vi tilbage til.

Måske er du stødt på noget, der hedder ”lærings-mål”. Læringsmålene er nogle mål, vi har lavet inde i Undervisningsministeriet i samarbejde med dygtige lærere og andre eksperter. De skal hjælpe din lærer med at planlægge sin undervisning og se, om du og dine kammerater udvikler jer fagligt. Men de er ikke dit ansvar. Hvis din lærer beder dig om at beskrive, hvor langt du har tænkt dig at komme med dine læringsmål, eller hvor langt du er kommet, vil jeg gerne beklage. Det er en meget vanskelig opgave, der kræver en voksen med pædagogisk indsigt.

Måske har du prøvet at arbejde med det, der hedder en ”log-bog”. En log-bog er et redskab, der skal hjælpe dig med at beskrive, hvor langt du er kommet med viden, færdigheder og erkendelser. Men den form for selvindsigt er vanskelig – selv for voksne – så for børn i grundskolen er det noget af en omgang at skulle beskrive sig selv udefra på den måde.

Du kender sikkert gruppearbejde. Det kan være sjovt at løse en opgave sammen med andre, men det kræver også overblik at fordele opgaverne imellem sig uden en voksen, og hvis man er et lille barn, kan det blive en næsten uoverkommelig opgave. Der opstår let støj og uenighed. Det er svært og ofte helt umuligt, hvis man ikke er ret gammel at tage ansvar for sin egen – og ikke mindst – andres læring.

I det store hele mener jeg, at det er meget vigtigt, at de voksne omkring dig – især lærerne – gør det klart for dig, at de nok skal sørge for, at du får lært det, du får brug for. Du skal selvfølgelig hjælpe til med at gå til timerne med krum hals, høre efter og lade være med at larme (for meget). Når du kommer hjem, skal du lave lektier, hvis du har fået nogen for. Her kommer dine forældre ind i billedet.

Også når du er hjemme, har du brug for, at der er nogen, der hjælper dig med din skole. Måske sætter din mor eller far et glas mælk eller saftevand frem og smører et stykke knækbrød, når du skal lave lektier. Måske sætter de sig ned ved siden af dig eller gør plads til dig i køkkenet, mens de laver mad. De spørger i hvert fald, om du har lavet dine lektier, og om du har brug for hjælp. Hvis de ikke selv kan hjælpe dig, kan de stadig støtte dig, når det bliver træls og svært.

Så kære skolebarn. Tag det roligt. Du har ikke ansvar for din egen læring. Det er de voksne, der har det ansvar. Hvis de ikke forstår det, må du sige det til mig. For det kan godt give stor usikkerhed og måske ligefrem angst og mistrivsel, hvis børn får vigtige opgaver, de ikke har mulighed for at løse eller tage ansvar for. Man kan let kommet til at føle sig forkert og alene. Din skolegang er noget af det vigtigste, der sker for dig. Derfor skal du selvfølgelig ikke stå med ansvaret.

Mange hilsner

Merete Riisager, undervisningsminister