Kattegatforbindelse kan både blive med og uden tog

Det ene er mere realistisk end det andet, slår transportministeren fast. Regeringen og Dansk Folkeparti vil dog lave to undersøgelser af forbindelsen.

Danskerne kan spare 1,5 times kørsel, hvis der kommer en fast forbindelse fra det vestlige Sjælland til det Østlige Jylland.

Og det vil ”på alle måder være godt for Danmark”, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Sammen med Dansk Folkeparti har regeringen netop besluttet at undersøge to muligheder for, hvordan en sådan forbindelse kan skrues sammen – med og uden togstræk.

Prisen for undersøgelsen er 60 millioner kroner, og de blev allerede sat af på finansloven – og de vil ikke blive spildt, mener ministeren.

- Vi er overbeviste om, at i midten af 2030'erne, der får danskerne en kattegatforbindelse at køre over, siger han.

Det skal finansieres via brugerbetaling. Men vil danskerne i sidste ende også kunne tage toget? Ministeren er skeptisk.

Vi vil gerne samarbejde. Intet er støbt i beton

Rasmus Prehn (S), transportordfører

Urealistisk projekt

Selvom aftaleparterne nu sætter to undersøgelser i gang, lægger ministeren ikke skjul på, at han har en favorit.

- Undersøgelsen af den rene vejforbindelse viser, at det potentielt vil kunne betales af bilisterne, der kører over, i løbet af en 40-årig periode. Altså en ren brugerbetalt bro - eller tunnel, siger han.

Og det er et realistisk projekt, understreger Ole Birk Olesen. I modsætning til versionen med jernbane, der ikke ”har realismens præg”, siger han.

Det handler om penge. 

- Tallene viser, at det vil kræve cirka 50 milliarder kroner op af statskassen, hvis man også skal have tog henover Kattegat, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
- Tallene viser, at det vil kræve cirka 50 milliarder kroner op af statskassen, hvis man også skal have tog henover Kattegat, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA). Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix Denmark

For dyrt med tog

Ideen om kattegatforbindelse blev tidligere skrinlagt af regeringen i 2015, fordi den blev for dyr.

En rapport fra Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen anslog omkostningerne til 117,9 milliarder kroner for en kombineret vej- og jernbanebro.

- Det svarer til at bygge to Femern-forbindelser, sagde daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V). 

Regeringen fandt derfor på at lave en bro kun for biler – betalt af trafikanterne.

Det var Socialdemokratiet og de Radikale dog ikke med på, og ifølge transportminister Ole Birk Olesen undersøger man nu muligheden for jernbane for at få Socialdemokraterne ”med i klubben”, som han siger.

Rasmus Prehn (S) tror på, det vil være muligt at lave en kombineret vej- og togforbindelse over Kattegat. Særligt hvis man tænker det som en tunnel.
Rasmus Prehn (S) tror på, det vil være muligt at lave en kombineret vej- og togforbindelse over Kattegat. Særligt hvis man tænker det som en tunnel. Foto: Søren Bidstrup / Scanpix Denmark

- Man skal aldrig sige aldrig

Og det er Socialdemokratiets transportordfører ”kolossalt glad for”, siger han til TV 2.

-  Og så synes vi i øvrigt, at det er på tide, siger Rasmus Prehn.

Men transportministeren lægger jo ikke skjul på, at han ikke mener, det er realistisk med en jernbane. Er I villige til at gå på kompromis med det?

- Når vi går ind ad døren til forhandlinger, så ved vi, at der skal indgås kompromisser. Og der kan vi ikke bare være urokkelige, siger Rasmus Prehn.

- Vi skal vedtage noget, der er til gavn for hele Danmark.

Så vil I kunne gå på kompromis med, om der skal være jernbane?

- Vi ser det som en stærk vision med den jernbane, og det giver problemer, hvis vi ikke tager den med. Men man skal aldrig sige aldrig, og vi vil gerne samarbejde. Intet er støbt i beton.