Løkke vil forbyde benzinbiler, men det kræver, at elbiler kan køre længere

16x9
Lars Løkke Rasmussen og regeringen vil have langt flere elbiler. Det er realistisk, mener flere fagfolk, men Danmark er sakket bagud de senere år. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Regeringen vil stoppe salg af benzin- og dieselbiler fra 2030, men elbilerne har store problemer med rækkevidden.

- Battery low.

Elbilernes hyppige længsel efter en oplader er formentlig en af hovedårsagerne til, at mange danskere afholder sig fra at købe en elbil. Og i løbet af de sidste ti år er udviklingen af batteriernes muskler ikke gået specielt hurtigt.

Det viser en gennemgang af nogle af de mest populære elbiler på det danske marked, som FDM har foretaget for TV 2.

For ti år siden kørte en typisk elbil i mellemklassen mellem 100 og 150 kilometer på en opladning, men i dag kan en Nissan Leaf – den mest solgte elbil herhjemme – ifølge FDM’s tests klare lige i underkanten af 200 kilometer, før den skal have strøm.

Så langt kører udvalgte mellemklasseelbiler på en opladning

Ti år siden: Mitsubishi i-MIEV, Citroën C-Zero, Peugeot Ion - mellem 100 og 150 kilometer.

Fem år siden: VW e-Up (100-150 kilometer) og Renault Zoe (150 til 200 kilometer).

I dag: VW Golf og Renault Zoe - mellem 200 og 250 kilometer.

På vej på markedet: Hyundai Kona - 350-400 kilometer.

Tallene stammer fra FDM og dækker over blandet kørsel.

En procentvis pæn forbedring, men det er fortsat meget langt fra, hvad almindelige benzin- og dieselbiler præsterer.

- Udviklingen af elbiler i de forløbne ti år er ikke gået så hurtigt, som mange havde ventet, siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDM’s blad Motor, til TV 2.

Der sker meget i disse år

Spørgsmålet om elbiler og deres rækkevidde er blevet aktuelt, fordi Lars Løkke Rasmussen (V) i sin åbningstale i Folketinget tirsdag kom med en opsigtsvækkende melding.

Her sagde statsministeren, at regeringen vil stoppe salget af benzin- og dieselbiler i 2030, og i 2035 skal hybridbiler ikke være i salg længere. Formålet er at gøre den danske vognpark langt mere miljøvenlig end i dag.

square to 16x9

Selvom eksemplerne fra FDM viser, at det er gået langsomt med at forbedre elbilernes batterier, mener bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen imidlertid ikke, at regeringens plan er umulig at indfri.

- Tallene kan på ingen måde bruges til at få et billede af, hvad der sker de næste ti år. Vi er elbilens barndom, og elbilen er faktisk nærmest først lige ved at blive født i disse dage, siger Søren W. Rasmussen.

Han henviser til, at der for øjeblikket er elbiler på vej ud på markedet, der kan køre væsentligt længere. En af dem er en Hyundai Kona, der ifølge FDM’s test kan køre mellem 350 og 400 kilometer på en opladning. Den kan fra næste år købes for omkring 300.000 kroner. KIA har en lignende model på vej, men her er endnu ingen pris.

Hos Dansk Elbil Alliance er chefkonsulent Søren Jakobsen enig i, at der sker meget med udviklingen af elbiler i øjeblikket.

- Det er gået langsomt i nogle år, men lige nu sker der faktisk rigtig meget. Både med rækkevidde og med ladehastighed, siger Søren Jakobsen til TV 2.

Peugeot Ion kørte for ti år siden mellem 100 og 150 kilometer på en opladning.
Peugeot Ion kørte for ti år siden mellem 100 og 150 kilometer på en opladning. Foto: Eric Piermont / Scanpix Denmark

Tror på flere ladestationer

Foruden udviklingen mod bedre batterilevetid peger både Søren Jakobsen og Søren W. Rasmussen fra FDM på, at opladningen også vil blive hurtigere for almindelige elbiler.

En hel opladning vil i fremtiden kunne klares på 30-40 minutter, men for mange vil en halv 'tankning' på 15-20 minutter være nok for at nå frem til destinationen, hvor bilen så igen kan lades op.

De sidste par år er vi sakket noget bagud i den grønne omstilling af personbilerne

Søren Jakobsen, Dansk Elbil Alliance

Derfor tror de ikke, at problemet med rækkevidde vil være så stort om nogle år.

I dag er udfordringen med elbilernes begrænsede rækkevidde forstærket af, at mulighederne for opladning ikke er specielt gode. Men ifølge Søren W. Rasmussen fra FDM vil flere aktører finde det attraktivt at sætte ladestandere op, hvis der er bred politisk enighed om, at regeringens plan skal forfølges.

- Nu kommer der en helt klar og troværdig melding om, at det er den her vej, man skal gå, og så følger ladestanderne med, fordi der kommer kunder i butikken, siger Søren W. Rasmussen og sammenligner situationen mobiltelefonernes udbredelse.

Politisk zigzag

Ord er dog langt fra nok. De senere år har politikerne været med til at skabe stor uro om elbilmarkedet, og der skal ro på, før der for alvor kommer gang i salget, mener FDM og Dansk Elbil Alliance.

Vi har et afgiftssystem, som er tilbage fra mellemkrigsårene

Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør for FDM's blad Motor

Indtil 2015 var elbiler fritaget for den normale registreringsafgift, men et bredt flertal besluttede, at det skulle afskaffes. Således var planen, at afgiften skulle indfases over fem år, men da salget af elbiler gik i stå, blev det sidste år besluttet, at indfasningen skulle gå endnu langsommere.

I dag betaler elbilister 20 procent af satsen, og det er planen, at det skal stige til 40 procent ved årsskiftet.

Lars Løkke Rasmussen erkendte da også tirsdag, at stigende priser ikke øger danskernes lyst til at købe elbiler.

- Det er i hvert fald ikke meget logisk, lød det fra statsministeren, der flere gange har været med til at gøre benzin- og dieselbiler billigere.

Danmark på niveau med Rumænien

I næste uge vil regeringen præsentere sit bud på, hvad der fra politisk side skal gøres for at få flere danskere til at købe en elbil, og her er det ikke utænkeligt, at afgiftslettelser kan blive bragt i spil.

I dag er der kun omkring 9000 elbiler i Danmark, og det placerer Danmark på en 14. plads i Europa på niveau med Rumænien, når andelen af nye elbiler sammenlignes.

- De sidste par år er vi sakket noget bagud i den grønne omstilling af personbilerne. Det her er noget, der bringer os tilbage blandt de bedre lande, men det er ikke sådan, at vi stikker helt af, siger Søren Jakobsen fra Dansk Elbil Alliance.

Han håber, at regeringen i næste uge vil foreslå en fastfrysning af registreringsafgiften, og at afgiftsfritagelsen for el til elbiler fortsætter. Hos FDM mener Søren W. Rasmussen, at regeringen bør se på infrastrukturen, så der sikres ladestandere i hele landet, og ikke kun i Hellerup, hvor der i dag er mange elbiler.

Derudover mener motorejernes organisation, at afgiftssystemet bør lægges helt om, så bilerne beskattes ud fra miljømæssig belastning frem for værdi.

- Vi har et afgiftssystem, der er tilbage fra mellemkrigsårene, og som slet ikke er gearet til at se på den her teknologi, siger Søren W. Rasmussen.

Europa-Parlamentet har onsdag stemt for en målsætning om 40 procent reduktion af CO2 fra biler frem mod 2030, og det kan være med til at sætte skub i bilproducenters lyst til at udvikle billigere og bedre elbiler.

Lovforslaget fra Europa-Parlamentet skal dog først godkendes af medlemslandene, før det kan træde i kraft.