BLOG: Tvungne lektiecaféer hjælper ingen

16x9
Tvungne lektiecaféer hjælper ingen. Foto: Brian Bergmann / Scanpix Danmark

BLOG: Når man vil hjælpe alle elever på samme måde, ender man med at hjælpe ingen. Det gælder også med de tvungne lektiecaféer.

Man kan have det forskelligt med lektier. Nogle går til dem med oprejst pande, imens det for andre nok mest er en sur pligt. Nogle elever stryger igennem opgaverne imens andre må kæmpe.

Forskellige elever med forskellige evner har også forskellige behov. Derfor har vi i Det Konservative Folkeparti også altid været imod de tvungne lektiecaféer. For det er at skære alle elever over en kam.

Og når man vil hjælpe alle på samme måde, ender man med at hjælpe ingen.

Det er desværre netop blevet bekræftet i en ny rapport fra VIVE. Her konkluderes det, at lektiecaféerne overordnet set ikke har nogen betydning. Derfor bør de tvungne lektiecaféer afskaffes og i stedet gøres frivillige.

Samme rapport nævner også, at 39% af eleverne bruger tiden i lektiecaféen på at slappe af. Det forstår man godt. Med 24 klassekammerater, der også skal have hjælp, én lærer, og en lang skoledag bag sig, er det ikke underligt, hvis motivationen halter.

Lærerne advarede politikerne, inden de tvungne lektiecaféer blev indført. For de elever, der er ekstra udfordrede af lektierne, ender med at blive taberne, fordi kvaliteten daler for den enkelte. Stik imod intentionen.

I stedet bør lektiecaféerne kun være for de elever, der har brug for det. Og i stedet for at en række partier inde på Christiansborg vurderer, at alle danske elever har brug for lektiehjælp, burde eleven, forældrene og læreren i fællesskab stå for den vurdering.

Det ville betyde, at hjælpen kunne fokuseres på de, der faktisk havde brug for dem. De, der kæmper med at få dirket den tyske grammatik op eller med at få knækket koden til andengradsligningen. De, som måske ikke kan hente samme stærke hjælp derhjemme, som andre kan.

Samtidig giver vi de danske børn en stor og vigtig gave – tid til fritid. For alle børn fortjener en god start på livet, og det betyder altså også, at der skal være fritid i hverdagen. Og i stedet for, at det er politikerne, der bestemmer, hvornår der skal laves lektier, bør det være familierne.

Efter en hård dobbelttime i tysk over middag kan man godt få brug for en gang fodbold eller en tur i skoven. Så må lektierne vente til senere.