BLOG: Alle skal have mulighed for at købe elbil

16x9
Elbil Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix Denmark

BLOG: Vi skal have billigere grønne biler, så vi hurtigst muligt kan få de forurenende benzinbiler af vejene.

”Vi bliver nødt til som ansvarlig regering også lige at se på, hvad det koster”, svarede Karsten Lauritzen i morges i P1 på nyheden om, at Novo Nordisk, Siemens og 12 andre virksomheder har lovet at investere i grønne firmabiler, hvis Folketinget sætter afgiften ned.

Det er en meget mærkelig vurdering af, hvad det vil sige at være en ansvarlig regering. For mig at se burde en ansvarlig regering forholde sig til, at CO2-udledningen i den danske transportsektor stiger. Ja, du læste rigtigt – den stiger!

Og i modsætning til stort set alle andre lande, gør Danmark en minimal indsats for at fremme elbilismen. Tværtimod besluttede regeringen i 2015 at lægge afgifter på elbiler, så det blev langt sværere for os alle sammen at tage det grønne valg, når vi skal købe bil.

Vi skal i en helt anden retning. Alternativet foreslår fuldstændigt at fritage grønne biler for registreringsafgift, så vi kan få langt flere elbiler på vejene. Det samme vil ske, hvis vi som ansvarlige politikere lytter til virksomhedernes forslag om billigere grønne firmabiler, for vi ved, at mange danske familier køber firmabilerne brugt, når de er omkring 3-4 år gamle. Derfor vil flere grønne firmabiler komme alle danskere til gode.

Derudover foreslår vi også i Alternativets udspil, God Energi, at gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil. Ligesom vi bør se på muligheden for gratis parkering i visse byområder, ligesom de blandt andet har gjort i Norge, hvor elbilismen stortrives.

Socialdemokratiet og Radikale har også været ude med gode takter – Socialdemokratiet foreslår et mål om en halv million elbiler i 2030, og Radikale foreslår en million.

Men klimakrisen kalder på endnu større ambitioner. Hvis vi skal leve op til den historiske klimaaftale fra Paris – og det skal vi for at undgå et reelt klimakollaps  – bør vi helt stoppe for salget af benzin- og dieselbiler så hurtigt som muligt.

I Alternativet forslår vi 2025 som deadline. Så vi for alvor tager ansvar for at få sænket den forurenende og klimaskadelige CO2-udledning i den danske transportsektor.

Vi skal ikke bare være det bedste land i verden, vi skal også være det bedste land for verden. Så lad os gøre Det næste Danmark til det mest bæredygtige samfund, verden nogensinde har set.

Så vi (igen) bliver dem, de andre lande ser til for at hente inspiration til en seriøs grøn omstilling. Så vi kan spille hinanden så gode landene imellem, at Parisaftalen bliver det mindste, vi sammen kommer til at udrette. Det er den slags ansvarlighed, verden kalder på nu.

Derfor er jeg faktisk mere interesseret i at høre Karsten Lauritzen, hvad han mener, det vil koste at lade være?