BLOG: Konfliktalarm: Er der endnu en lærerlockout på vej?

16x9
Der skal forhandles en fair arbejdstidsaftale hjem for lærerne, mener Jacob Mark. Foto: Emil Hougaard / Scanpix Denmark

BLOG: Jeg er bange for, at der er endnu en alvorlig konflikt på vej på skoleområdet i Danmark.

Måske er der endda en konflikt på vej på store dele af det offentlige arbejdsmarked. Vi er nødt til at lægge et pres for, at der forhandles en fair arbejdstidsaftale hjem for lærerne.

Forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale for lærerne er brudt sammen, og en uholdbar situation lurer lige om hjørnet for alle Danmarks børn. Strejke, lockout eller begge dele. Dage uden undervisning. Dage hvor i forvejen udsatte børn ikke møder professionelle voksne, der kan tale med dem. Dage, hvor i forvejen fagligt svagt stillede børn, ikke får undervisning i de fag, hvor de halter. Dage, hvor forældrene endnu engang må spørge sig selv, om der mon kommer ro i folkeskolen.

Normalt gør jeg en dyd ud af ikke at blande mig, når der forhandles overenskomst. Jeg tror på den danske model, og jeg tror på, at det giver de bedste resultater, når arbejdsgivere og lønmodtagere forhandler sig sammen til en løsning.

Mit problem er bare, at jeg ikke tror på ledelserne i KL og Moderniseringsstyrelsen. Jeg tror ikke på, at de er interesseret i at lave en ordentlig aftale. Jeg tror ikke på, at de respekterer den danske model. Jeg tror ikke på, at de bekymrer sig for vores skolevæsen, og jeg tror ikke på, at de har lyttet ordentlig efter, når både lærere, pædagoger, elever, forældre og forskere de seneste år har råbt vagt i gevær: Vores folkeskole er i problemer.

Der har de seneste år været elevflugt fra folkeskolen til privatskolerne. Der har aldrig gået flere børn i privatskoler end i dag. Derudover så kan folkeskolerne ikke besætte deres opslåede stillinger med uddannede lærere, selvom det var et af de vigtigste mål i folkeskolereformen. Lærerne har i stigende grad valgt folkeskolen fra på grund af det kaos, man har udsat skolevæsenet for de seneste år.

Nu skal der så forhandles på ny, og det er helt afgørende for vores skolevæsen, at KL og lærerne når til enighed om en aftale, der kan give en ny start for vores skolevæsen. Lærerne har åbent meldt ud, at det eneste de kræver er de præcis samme rettigheder som ALLE andre faggrupper har. Hverken mere eller mindre. Helt basale rettigheder. Derfor har de også fået støtte fra de andre fagforeninger, der bakker lærerne op. Når KL ikke vil forhandle helt basale rettigheder ind i en aftale, så er det et angreb på den danske model.

Og derfor blander jeg mig nu. Fordi jeg tror, at KL og Moderniseringsstyrelsen sætter deres egen dumstædighed før folkeskolen. Fordi jeg tror, at KL og Moderniseringsstyrelsen sætter besparelser før børnene. Fordi jeg tror, at KL og Moderniseringsstyrelsen sætter deres egen tro på et håbløst og forældet styringsregime i den offentlige sektor før den danske model.

Vi må sige fra.