Stor aftale på plads: Flertal vil købe 150 nye eltog

Togene skal blandt andet erstatte de skandaleramte IC4-tog. DSB kommer ikke til at stå for vedligeholdelsen.

Der skal købes 150 eltog til omkring 11 milliarder kroner. Det er alle Folketingets partier pånær Enhedslisten torsdag blevet enige om.

Togene skal erstatte IC3 og de skandaleramte IC4-tog, og indkøbet af dem bliver nu sendt i udbud.

- Vi skal have nye og pålidelige eltog, som modsat de IC4-tog, vi har i dag, kommer til at køre godt, siger transportminister Ole Birk Olesen til TV 2.

Hos Radikale Venstre, der også er med i aftalen, glæder transportordfører Andreas Steenberg sig på vegne af miljøet.

Det gør han, fordi eltogene skal afløse dieseltogene IC3 og IC4.

- Stor dag for den grønne omstilling og togdriften i Danmark, skriver Andreas Steenberg på Twitter.

Vil undgå ny IC4-skandale

Da IC4-togene blev købt for flere milliarder kroner i år 2000, var det ikke en model, der på forhånd var gennemtestet. Siden har der været en lang række børnesygdomme, og togene er aldrig for alvor kommet i drift.

Den situation vil aftalepartierne for alt i verden undgå. Derfor lægger transportministeren vægt på, at de nye eltog skal være en model, der er klar til at komme ud på skinnerne med det samme.

- Alle partier bag aftalen, Transportministeriet og DSB har haft et ekstremt fokus på, at det ikke skal gentages. Og derfor skal vi nu ud og have et tog, der kører på europæiske baner, og som har bevist sin driftsstabilitet i stedet for, at man udvikler et helt nyt, siger Ole Birk Olesen.

DSB mister vedligeholdelsen

Det er endnu ikke besluttet, hvem der skal stå for driften af de nye tog. Men aftaleparterne er enige om, at producenten kommer til at stå for vedligeholdelsen.

I dag har DSB den opgave, men den kommer de altså til at miste på de nye tog.

Ifølge Ole Birk Olesen viser erfaringer fra udlandet, at der er store gevinster ved at gøre producenten ansvarlig for, at togene også kører.

Socialdemokratiet havde gerne set, at DSB havde beholdt i hvert fald noget af vedligholdelsen. Det var der dog ikke flertal for, siger transportordfører Rasmus Prehn, der alligevel glæder sig over aftalen.

- Vi lever med den aftale, der er, og det er også et kompromis, siger Rasmus Prehn.

Opfylder ikke ønske bag timemodel

De nye eltog skal efter planen kunne køre op til omkring 200 km/t. Det er dog ikke nok til at opfylde ambitionerne bag den timemodel, som et flertal uden om regeringen har aftalt i Togfonden.

Her er målet, at togene skal kunne transportere passagererne mellem hver af de fire største danske byer på en time. Men det kræver ifølge Ingeniøren en hastighed på 250 km/t.

Socialdemokratiet er med i Togfonden, og transportordfører Rasmus Prehn siger, at det er nødvendigt med indkøb af yderligere nye tog for at nå målet.

Det har dog hele tiden været planen, siger han, og derfor mener han ikke, der er tale om en forsinkelse.

IC4-togene forventes udfaset og skrottet midt i 2020'erne, mens IC3 udfases med udgangen af 2027.