BLOG: Unge kriminelle kan spottes i en meget ung alder

16x9
Peter Skaarup Foto: Nils Meilvang / Scanpix

BLOG: Regeringens udspil om ungdomskriminalitet er en stor skuffelse.

Ikke mindst fordi DF og de tre nuværende regeringspartier sammen gik til valg på, at man ville sænke den kriminelle lavalder til 12 år og indføre et system med ungdomsdomstole. De valgløfter løber regeringen nu fra. Og det selvom flertallet fortsat er på plads.

Dansk Folkeparti står naturligvis ved det, som vi gik til valg på. Vi mener det samme før og efter valget.

Der er brug for et system, som er langt bedre til langt tidligere at tage hånd om de børn og unge, som er på vej ud på et kriminelt skråplan. Målet er selvfølgelig at stoppe de unges færd ud på det kriminelle skråplan, inden de når for langt ud. Danske børn og unge bliver heldigvis mindre kriminelle, men en hård kerne af dybt kriminelle unge bliver hængende i kriminalitet. Det må og skal vi gøre noget ved.

Og der er også brug for et system med mere konsekvens. Der skal være sanktioner, som rent faktisk skal føres ud i livet. I dag er systemet for usammenhængende og vilkårligt.

Derfor ønsker vi en kriminel lavalder på 12 år og en samtidig oprettelse af en ungdomsdomstol, så de unge mellem 12-17 år kan blive behandlet i et særligt tilrettelagt domsstolssystem, naturligvis tilpasset at det her er børn og helt unge, vi har med at gøre. Vi vil selvfølgelig ikke sætte børn i fængsel. I princippet skal sanktionerne ikke være hårdere end i dag. Vi vil blot sikre, at det rent faktisk kommer til at ske. Og at domstolene får en bredere palet af sanktionsmuligheder at arbejde med.

Og naturligvis skal muligheden for at finde en passende sanktion gå hånd i hånd med at finde den rette hjælp til den unge. Samfundet skal møde de unge med en fast men kærlig hånd.

I dag er der meget store forskelle i de sanktioner, som kommunerne udskriver, i sammenlignelige sager. Det vil et strafferetligt system gøre op med. Det er ganske enkelt et mere rimeligt system, når der er større ensartethed og gennemskuelighed i sanktionerne.

Som systemet er skruet sammen nu, er der samtidig en stor udfordring i, at det er samme instans som både skal sanktionere og efterfølgende betale. Alt for ofte er der eksempler på, at kommunerne sidst på året sanktionerer mildere, end de gør i starten af året. Ganske simpelt fordi pengekassen er ved at være tom. Et retssystem vil ikke have økonomiske incitamenter ift. hvilken sanktion de mener, er den rette.

Endelig er der et spørgsmål om retssikkerheden, som for nuværende ikke er særlig god. Selvfølgelig skal man have mulighed for at få sin sag for en dommer. Det kunne jo reelt være, at den unge er uskyldig. Det er forhold, der gælder for alle andre borgere i en retsstat. Det skal selvfølgelig også gælde for de unge.

Dansk Folkepartis forslag om lavere kriminel lavalder og ungdomsstole vil sikre, at børn og unge, som er i farezonen for at ende som kriminelle, langt tidligere vil blive med en fast og kærlig hånd og få den rette hjælp såvel som en målrettet sanktion i de tilfælde, hvor det er nødvendigt.

Det er trist, at regeringen løber fra valgløfterne og nu kommer med et langt mindre effektivt og sammenhængende bud på, hvordan man løfter de yngste kriminelle ud af kriminaliteten. Ikke mindst for de unge.