Borgmesteren og udfordreren er klar til kamp på sociale medier

Ifølge en undersøgelse fra Kommunernes Landsforening vil kun fire procent af kommunalpolitikerne slet ikke bruge Facebook under valgkampen.

Kommunalvalget står for døren, og alt tyder på, at en stor del af valgkampen kommer til at foregå på Facebook.

Sammenlignet med det seneste kommunalvalg har næsten dobbelt så mange af vælgerne tænkt sig at orientere sig om deres lokale kandidater på sociale medier.

Og det betyder, at kommunalpolitikerne er aktive på Facebook som aldrig før.

- Dejligt med umiddelbar kommunikation

Jane Jegind er Venstres spidskandidat til borgmesterposten i Odense - og hun er aktiv Facebook-bruger.

- Jeg synes, det er enormt dejligt, at man kan have den der umiddelbare kommunikation med folk. Det er selvfølgelig at foretrække at have en samtale ansigt til ansigt, men det kan man jo ikke nå med alle, siger Jane Jegind til TV 2.

Den siddende borgmester i Odense Peter Rahbæk Juel (S) er også flittig på Facebook.

Og hvor avisannoncer hurtigt koster mange penge, kan man på Facebook nå rigtig mange mennesker helt gratis - og for under 1000 kroner kan politikerne lave det, der hedder sponsoreret indhold, der når ud til endnu flere.

Ekspert: Facebook er en god investering

Ifølge en ekspert i sociale medier er det en god investering at bruge tid og penge på Facebook.

- Du skal have en Facebook-side i dag som lokalpolitiker. Der er ikke noget at rafle om. For det er på Facebook, danskerne er. Der er ikke andre medier, hvor du kan nå så mange mennesker som på Facebook, siger Steffen Kjærulff, der er Social Media Specialist på reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.

Helt præcis har Facebook 3.573.000 aktive danske brugere. Og kommunalpolitikerne har forskellige måder at fange Facebook-brugernes opmærksomhed på.

Deler opslag fra stuen og stadion

I søndags brugte Jane Jegind en time på at sende live-video på Facebook hjemme fra stuen, og her kunne folk så stille spørgsmål.

Borgmester Peter Rahbæk Juel deler indimellem videoklip fra fodboldkampe.

Men er det ikke lidt useriøst at lægge fodboldvideoer op, skulle du ikke hellere fortælle om din politik?

- Jo, men Facebook er også et personligt medie. Du får lidt af det hele med. Selvfølgelig fylder min politik, og det at jeg er borgmester, men så har jeg været ude at se byens hold spille fodbold, og der var jeg begejstret, så det fik jeg lyst til at dele, siger Odenses borgmester til TV 2.

Ifølge eksperten i sociale medier gør spidskandidaterne til borgmesterposten i Danmarks tredjestørste by det helt rigtige.

- Man kunne godt kalde dem kongen og dronningen af sociale medier i Odense, fordi de begge to er dem, der har den største synlighed og det største antal følgere. Det er dem, der kommer til at kæmpe om magten, vurderer Steffen Kjærulff.

Ifølge en undersøgelse fra Kommunernes Landsforening Momentum er det kun fire procent af kommunalpolitikerne, der slet ikke vil bruge Facebook under valgkampen.