Skyder borgmesters forbud mod dieselbiler ned: Det giver ingen mening

Det kræver flertal i Folketinget, hvis Københavns overborgmester Frank Jensens ønske om et forbud mod dieselbiler skal blive til virkelighed.

Forbyd nye dieselbiler at køre ind i København fra 2019.

Sådan lyder et opsigtsvækkende forslag fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S). Et forbud mod nye dieselbiler skal nedbringe luftforureningen, der hvert år koster menneskeliv i hovedstaden.

Københavns overborgmester vil sætte ind overfor diesel-biler

Men skal et forbud blive til virkelighed, vil det kræve en lovændring i Folketinget, og det ser ud til at have lange udsigter. Både Dansk Folkeparti og Venstre afviser nemlig forslaget blankt.

- Det kommer aldrig til at ske. Vil Frank Jensen så fremover cykle ud til bygrænsen for at hente sin mælk? Det har ingen gang på jord, siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen og fortsætter:

- Det giver fin nok mening at se på, at lastbiler og dieselbiler skal leve op til nogle miljøkrav indenfor en årrække. Men helt at forbyde dieselbiler - glem det. Det lyder som om, at der skal fiskes stemmer inden et kommunalvalg. Men jeg kan garantere dig, at det ikke er noget, Dansk Folkeparti kommer til at lægge stemmer til i Folketinget.

Salg af dieselbiler i Danmark

Her ses salgstallene for personbiler fra 1. januar 2013 til 27. maj 2017:

  • 2013: 58.359 biler (32 procent af det samlede bilsalg)
  • 2014: 59.850 biler (32 procent af det samlede bilsalg)
  • 2015: 64.604 biler (31 procent af det samlede bilsalg)
  • 2016: 80.380 biler (36 procent af det samlede bilsalg)
  • 2017: 33.426 biler (35 procent af det samlede bilsalg)

Kilde: De Danske bilimportører

Venstres Erling Bonnesen er lige så afvisende.

- Som Venstres miljøordfører kan jeg sige klart, at vi ikke vil være med til at lave sådan et forbud mod dieselbiler. Det giver ingen mening. Den teknologiske udvikling vil løse tingene, siger han.

Koster liv

Ifølge Politiken viser forskning, at cirka 80 københavnere, primært ældre og svagelige, hvert år dør for tidligt af luftforurening fra lokale kilder, herunder fra vejtrafik.

Erling Bonnesen, bør man ikke lovgivningsmæssigt gribe ind, når vi ved at den her forurening betyder dødsfald?

- Ethvert dødsfald på grund af luftforurening er selvfølgelig ét for meget. Men vi skal også være klar over, at vi I Danmark er blandt de lande, der er længst fremme i forhold til eksempelvis filtre på kraftværker og udfasning af kul. Så den generelle luftforurening i Danmark er mindsket meget, set i sammenligning med andre lande, siger han og fortsætter:

- Og den forurening, der kommer fra dieselbiler, er jo primært fra de gamle modeller, og de bliver helt naturligt udskiftet i løbet af ganske få år. For bilproducenterne er jo i forvejen i gang med at videreudvikle på fremtidens biler, blandt andet hybridbiler og elbiler.

Lykkes Frank Jensen ikke med at komme igennem med et forbud, vil han i stedet fordoble prisen på en parkeringslicens - til 2300 kroner - for folk, der køber en dieselbil efter den 1. januar 2019.

En række internationale storbyer har den seneste tid varslet tiltag mod dieselbiler. Det gælder blandt andet Paris, Madrid, Athen, Stuttgart og Mexico City. Her vil man indføre zoner, hvor ældre dieselbiler periodevis ikke er tilladt. I blandt andet Tyskland er salget af dieselbiler de seneste år gået voldsomt tilbage.