TV 2 sms'er med S-profil: - 14-årig har hjulpet med at skrive min tale

16x9
Pernille Rosenkrantz-Theil fortæller her om førstedagen på Socialdemokratiets kongres. Foto: Claus Bech / Scanpix Denmark

Pernille Rosenkrantz-Theil har forberedt sig til weekendens kongres på utraditionel vis. Det fortæller hun om i denne sms-korrespondance med TV 2.

En syndflod af taler, debatter og samtaler med partikolleger.

Sådan har programmet set ud lørdag for mange af landets socialdemokrater, der denne weekend er samlet til kongres i Aalborg.

Men hvordan forløber sådan en dag egentlig for en af partiets store profiler? Og er det overhovedet muligt at kritisere formandens tale, hvis den er dårlig? Vi har fundet mobilen frem og dagen igennem sms'et med Socialdemokratiets socialordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil.

Læs med her!

16-09-2017  10:40
Morten Nielsen, TV 2
God morgen, Pernille. Socialdemokratiets kongres begynder i dag, og hele partiet er samlet her i Aalborg. Er det her for dig, hvad juleaften er for børn?
16-09-2017  10:59
Pernille Rosenkrantz-Theil
1. maj er som juleaften for børnene. Kongressen er mere som den store årlige sommer-familiekomsammen.
16-09-2017  11:01
Ok, du skal selv på talerstolen i løbet af dagen og tale om muslimske friskoler, som I vil tage tilskuddet fra. Hvordan har du "varmet op" til i dag?
16-09-2017  11:03
Talen har jeg skrevet på hen over de sidste to uger. Den blev færdig torsdag. Taletiden er vildt kort på kongresser, for at så mange som muligt kan få lov at sige noget. Så man skal være kort og præcis :-)
16-09-2017  11:05
Skriver du talen alene, eller har du nogle af dine partikolleger og/eller folk fra partiet inde over?
16-09-2017  11:08
Har haft en praktikant fra 9. klasse i denne uge. Hun har fået lov til at skrive udkast og skrive med. Og det gjorde hun godt. Men ellers er der ingen, der har haft fingrene i min tale.
16-09-2017  11:11
Så noget af det, du kommer til at sige, er forfattet af din praktikant?
16-09-2017  11:17
Hun har taget udgangspunkt i en tekst, som jeg har skrevet, og så lavet det om til talesprog. Og så har jeg skrevet igennem, og så har hun skrevet igennem. Fire-fem ture frem og tilbage. Det har været en sjov proces at skrive tale om friskoler sammen med en 14-årig. Taleskrivning er et håndværk, som man fint kan få hjælp til. Holdningerne og indholdet overlader man ikke til andre at blande sig i :-).
16-09-2017  11:19
Spændende :-). Nu skal din formand, Mette Frederiksen, tale lige om lidt. Har hun fået input fra jer i Folketingsgruppen, eller er det noget, hun og rådgiverne i partiet kører helt selv?
16-09-2017  11:32
Mette er kendt for selv at skrive sine store taler som eksempelvis kongrestaler. Men en kongrestale er længe undervejs og kommer gennem mange hænder. Hun får blandt andet input fra folketingsgruppen, borgmestre og organisationen. Folketingsgruppen havde så debat om hovedlinjerne i talen i tirsdags, og jeg vil tro, at hovedbestyrelsen havde debat om selvsamme på deres sidste møde. Så det er en længere proces fra de første ord bliver fældet ned på papiret og så gennem alle de forskellige lag, inden den rammer talerstolen og æteren.
16-09-2017  12:50
Og nu har vi så hørt talen. Den fik - ikke overraskende taget i betragtning af, at det er en S-kongres - stor applaus. Er der som S-medlem plads til at forholde sig kritisk til den?
16-09-2017  12:55
Efter min mening var det en af Mettes bedste taler. Meget opløftende. Og uden nødvendigvis at fremhæve noget frem for noget andet, så er jeg så glad for, at psykisk sårbarhed og mistrivsel får lov at fylde i Mettes taler. Ja, selvfølgelig kan man forholde sig kritisk. Ellers ville det da være ren idioti at have to dages debat om talen :D.
16-09-2017  12:57
Det er bestemt ikke, fordi jeg ikke tror på dig, Pernille, men ville du kunne sige til mig, hvis du mente, at det var en af Mette Frederiksen dårligere taler? :-)
16-09-2017  12:58
Nej, så ville jeg blot ikke sige noget til dig :-).
16-09-2017  13:23
Hehe ok. Hvordan er din egen rolle egentlig i forhold til Mette Frederiksen i partiet? Er du en af dem, hun lytter til?
16-09-2017  13:28
Det er noget mærkeligt noget at skulle svare på :-). Jeg har et rigtigt godt forhold til Mette, som jeg jo har kendt og arbejdet sammen med i mange år. Du må spørge hende selv, hvem hun lytter til :-) .
16-09-2017  13:40
Det kunne jo være, du havde en idé om det :-). Er du ved at være klar til selv at skulle på talerstolen?
16-09-2017  13:45
Kommer først på i morgen :-).
16-09-2017  13:52
Nå, hvad skal du så have dagen til at gå med?
16-09-2017  13:53
Skal skrive noget til Politiken, lytte på indlæg og forberede workshop i eftermiddag - og snakke med folk :-).
16-09-2017  14:31
Udemærket. Det er jo ingen hemmelighed, at du igennem mange år tidligere har været medlem af Enhedslisten. Hvad er egentlig de største forskelle på de to partiers landsmøder?
16-09-2017  14:39
Største forskel er, at de ting, vi debatterer her, jo faktisk bliver gennemført enten kommunalt, regionalt eller på Christiansborg.
16-09-2017  14:46
Og der førte landsmøderne i Enhedslisten ikke til noget konkret?
16-09-2017  15:14
Masser konkret. Men ikke noget, der bliver til virkelighed. Det kræver jo, at man vil forhandle og gå på kompromis på en helt anden måde, end Enhedslisten er indstillet på.
16-09-2017  16:02
Når du går rundt og taler med medlemmerne på sådan en kongres her, er der så stadig nogen, der taler om din tid i Enhedslisten?
23-10-2017  16:37
Ikke rigtigt mere. De første år var der mange, der spurgte til, hvorfor jeg skiftede parti. Men det er ebbet ud. Det har nu aldrig generet mig at tale om. Så det ville være fint nok, hvis nogen spurgte.
16-09-2017  18:47
Nu har du været vært for jeres workshop om mistrivsel og psykisk sårbarhed. Har du fået noget med hjem, du kan bruge i det politiske arbejde på Christiansborg?
16-09-2017  18:50
Ja, absolut. Mange gode vinkler og pointer, som hjælper til at kredse ind, hvad det er for et monster, vi bekæmper, når vi har at gøre med psykisk sårbarhed. Svært, svært!
16-09-2017  19:57
Det lyder godt. Nu fik du rykket din tale om friskoler til søndag. Lægger det en dæmper på festen i aften for dit vedkommende?
16-09-2017  20:18
Selvfølgelig :-).
16-09-2017  20:20
Så vil jeg lade dig nyde aftenen, indtil du bliver nødt til at tænke på talen i morgen. Tak for, at vi måtte være med i dag!