Man kan få fradrag af cykelturen - og nu foreslås det også at belønne korte ture

Danskere med mere end seks kilometer på arbejde skal have kørselsfradrag, hvis de hopper op på jernhesten, mener Alternativet.

Du ved det måske ikke, men når du cykler til og fra arbejde, kan du få kørselsfradrag.

Det kræver, at du samlet tilbagelægger mere end 24 kilometer (over 12 kilometer hver vej), men står det til Alternativet, skal den grænse sænkes til det halve for de tohjulede.

Vil forbedre klima og sundhed

Forslaget er en del af det finanslovsudspil, som partiet snart vil præsentere, og det fører flere ting med sig, lyder det fra klimaordfører Rasmus Nordqvist.

- Det handler i den grad om klimaet, og så er der en masse dejlige afledte effekter som eksempelvis sundhed, siger Rasmus Nordqvist til TV 2.

Han tilføjer, at forslaget er en reaktion på regeringens planer om at sænke registreringsafgiften på biler. For det vil skade miljøet, ifølge Rasmus Nordqvist.

- Vi vil gerne se på, hvordan vi kan bruge de redskaber, vi kender inden for transportområdet til at understøtte en omstilling, så vi bruger privatbilisme mindre. Og der er ikke noget, der hjælper, som når der er en økonomisk gulerod, siger Rasmus Nordqvist.

Fradrag på 350 kroner om måneden

Som reglerne er nu, giver alle transportmidler fradrag, så længe de ikke er betalt af arbejdsgiveren. I 2015 viste en undersøgelse fra konsulentbureauet Deloitte dog, at syv ud af 10 danskere aldrig havde hørt om, at det også gælder for cyklister.

Kørselsfradraget udgør i 2017 1,93 kroner per kilometer, når den daglige transportdistance er mellem 25-120 kilometer. Når du ud over 120 kilometer, er fradraget som udgangspunkt 0,97 kroner per kilometer, men 1,93 kroner i udkantskommuner.

Alternativet vil ikke ændre satserne, men sænke grænsen så cyklister med mere end 12 kilometer til og fra arbejde (seks kilometer hver vej) kan få glæde af kørselsfradraget.

Ifølge Alternativet vil en cyklende dansker med 10 kilometer på arbejde og 21 månedlige arbejdsdage få et fradrag på knap 350 kroner om måneden, hvis forslaget bliver til virkelighed.

Det er formentlig i byerne, at flest danskere cykler på arbejde, men Rasmus Nordqvist afviser, at der er tale om et storby-forslag.

- Der er mange i landzonerne, der har måske 10-12 kilometer på arbejde, som kan gøre brug af det her. Det kan da godt være, at det i dag er meget i byerne, men det er jo nogle distancer, som også bliver kørt andre steder, siger Rasmus Nordqvist.

SF og Radikale er positive

Hos Radikale Venstre afviser skatteordfører Andreas Steenberg ikke idéen, men han tror ikke, at det vil få særligt mange flere til at vælge to hjul frem for fire.

- Vi vil gerne se på det med positive øjne, men jeg tror, de fleste, der cykler, har maksimalt fem-syv kilometer til arbejde. Ellers vælger man nok en anden transportform, siger Andreas Steenberg til TV 2.

Alternativet vil over for TV 2 ikke svare på, hvordan partiet vil finansiere, at flere cyklister skal være berettiget til kørselsfradrag.

Det vil først blive præsenteret i forbindelse med Alternativets finanslovsudspil senere på efteråret, men netop den del er vigtig at have med for at vurdere forslaget, siger SF’s skatteordfører, Lisbeth Bech Poulsen.

I første omgang vil hun dog ikke afvise idéen.

- Det er lidt absurd, at der skal gælde det samme antal kilometer for cyklister som for andre køretøjer. Så vi er positive over for at se på det, men Alternativet må jo finde ud af, hvor pengene skal komme fra, siger Lisbeth Bech Poulsen til TV 2.

V afviser: Det vil diskriminere

Socialdemokratiets skatteordfører, Jesper Petersen, siger til TV 2, at hans parti hellere vil bruge pengene på velfærd end rabat til cyklister.

Hos Venstre siger skatteordfører Louise Schack Elholm, at Alternativets forslag lyder velment, men at Venstre er imod.

Hun mener, at det vil gøre skattesystemet endnu mere kompliceret at administrere, fordi myndighederne så skal ud og tjekke, om danskerne cykler eller tager bilen på arbejde.

Derudover vil det ikke komme alle danskere til gode, siger hun.

- Der er jo steder i landet, hvor det ikke er så let at cykle på arbejde, fordi der er langt. Det er nogle af dem, der vil komme til at betale for det. Jeg er ked af, at man på den måde vil diskriminere over for folk, der bor steder, hvor det ikke er så let at cykle på arbejde.

Afstemning