TV 2 sms'er med finansministeren: Min egen økonomi er kedelig

16x9
. Foto: Mads Claus Rasmussen / Scanpix Denmark

Finansminister Kristian Jensen (V) er en travl herre i disse dage. Det fortæller han om i denne sms-korrespondance med TV 2s politiske redaktion.

Skatteudspil tirsdag, erhvervs- og iværksætterudspil onsdag og finanslovsudspil torsdag.

For finansminister Kristian Jensen (V) er dagen i dag den tredje ud af tre mulige, hvor han skal møde pressen og fortælle om regeringens planer for den kommende tid. 

Her på TV 2s politiske redaktion har vi spekuleret over, hvordan Kristian Jensen forbereder sig til endnu en dag i regeringens tjeneste, og om han ikke snart er ved at være træt af tal.

Derfor har vi fundet mobiltelfonen frem og sms'et med finansministeren. Læs med her og kom med ind i det politiske maskinrum.

30-08-2017  16:42
Morten Nielsen, TV 2
Hej Kristian, nu har du været igennem to store præsentationer på to dage og har endnu en her torsdag. Er du ikke ved at være træt af tal?
30-08-2017  16:50
Kristian Jensen, finansminister
Hej Morten, jeg tror ikke, at man som Finansminister kan blive træt af tal. Men jeg skal være ekstra skarp for at skille de tre præsentationer fra hinanden. Nu glæder jeg mig til den sidste præsentation.
30-08-2017  17:05
Og hvad gør du egentlig for ikke at blande det hele sammen? Det er nogle store præsentationer, du har med under armen, og med tre styk på tre dage er det vel noget af en opgave?
30-08-2017  17:08
Jeg laver faktisk generalprøver, hvor vi gennemgår plancherne, som var det pressemødet. Så inviterer jeg ministeriets pressetjeneste til at "spille" Knud Brix og andre journalister. Det hjælper på at huske detaljerne i planerne.
30-08-2017  17:11
Gennemført! Betyder det så, at stort set alt, der kommer ud af din mund under præsentationen, er forberedt?
30-08-2017  17:28
Nej - slet ikke. Jeg har ikke skrevet tale på forhånd, for vi kan jo opleve, at der er en sag på dagen, som kræver mere opmærksomhed. Derfor bliver mine præsentationer altid spontane. Men jeg tror, at Churchill sagde, at de bedste spontane taler tager lang tid at forberede.
30-08-2017  17:34
Så du er regeringens svar på Churchill, det må jeg nok sige... Selvom du ikke skriver en tale på forhånd, ligger der jo meget forberedelse bag præsentationen af et finanslovsudspil. Hvor lang tid har du brugt på at forberede dig, og har det været godnatlæsning de seneste dage?
30-08-2017  17:41
Jeg skal ikke sammenligne mig med talemesteren. Der er nok brugt 30-40 timer på at læse, skrive og rette notater, plancher og billeder. Og så ender jeg sikkert kun med at bruge en brøkdel af det hele, men hellere for meget forberedelse end for lidt.
30-08-2017  17:49
Nu er du jo uddannet bankmand og derfor vant til tal, men når du sidder i Finansministeriet og forud for sådan en præsentation får tekniske gennemgange af embedsmænd, har du så prøvet at sidde og nikke ja til noget, som du måske i virkeligheden ikke forstod det hele af?
30-08-2017  17:59
Jeg har stillet tusindvis af spørgsmål til indhold og teknik. Men heldigvis er min opgave at præsentere det politiske i finansloven. Altså hvordan vi vil sikre et mere trygt og sammenhængende Danmark. De dybe spørgsmål om teknik og finanseffekt har jeg masser af embedsfolk til at hjælpe med at svare på - heldigvis.
30-08-2017  18:06
Ok. Nu er du jo øverst ansvarlig for Danmarks økonomi, men når det kommer til din egen og familiens, er du så også med nede i banken og tale med jeres bankrådgiver?
30-08-2017  18:12
Jeg bruger meget sjældent min bankrådgiver. For det første kan jeg klare det meste selv. Og for det andet er min privatøkonomi ikke så kompliceret. Jeg investerer ikke i aktier og har mine lån med afdrag og uden F1 lån. Der er kedeligt, men sikkert. Og sådan skal Danmarks økonomi også gerne styres.
30-08-2017  18:21
Det lyder fornuftigt. Og så lige tilbage til præsentationen af jeres finanslovsforslag. Forud for både erhvers- og iværksætterudspillet og især skatteudspillet har der været en del læk til pressen. Blandt andet kunne Politiken allerede for en uge siden fortælle om meget af indholdet i skatteudspillet. Det tager jo noget af nyhedsværdien ud af de præsentationer, du står for. Hvordan har du det med de her læk? Går det dig på?
30-08-2017  20:14
Undskyld forsinkelsen. Vi løber DHL-stafet, og jeg måtte lige tage ekstra tur for en regeringskollega, der meldte fra. Det irriterer mig meget, at vi ikke har kunnet holde vores oplæg internt. Der gør det sværere at debattere, fordi regeringen ikke kan deltage i debatten, før vi har bekræftet udspillet. Derfor rykkede vi også præsentationen af skatteudspillet frem til tirsdag.
30-08-2017  20:29
To ture til DHL-stafet, er formen god? Og ser du de her læk som et tegn på, at sammenholdet i regeringen måske ikke er så godt, som det burde?
30-08-2017  20:40
Formen er ganske god. Første runde i 23.11 og anden i 23.04. Jeg tror ikke, at det er et læk fra regeringen. Vi har arbejdet med skattereformen i flere måneder, uden at der er kommet noget ud. Men det nytter ikke at græde over spildt mælk eller lækkede udspil. Der er bare op på hesten og videre igen.
30-08-2017  20:52
Og op på hesten skal du så igen med præsentationen af jeres finanslovsforslag. Du har tre præsentationer på tre dage. Glæder du dig, til det er overstået?
30-08-2017  21:04
Jeg glæder mig til forhandlingerne er overstået. Torsdag er jo starten på et politisk maratonløb, som først når målstregen, når der er mindst 90 mandater bag næste års finanslov. Men det er også her, at jeg som politiker har indflydelse på retningen og udviklingen i Danmark, og det er jo det, som politik handler om.
30-08-2017  21:10
Har du egentlig mere indflydelse som finansminister, end da du var udenrigsminister?
30-08-2017  21:19
Som udenrigsminister har man indflydelse på de globale spørgsmål. Som finansminister har man indflydelse på de nære ting: sundhed, uddannelse, ældrepleje, beskæftigelse. Det er to forskellige måde at have indflydelse på, og jeg er rigtig glad for at have prøvet dem begge. Lige som jeg ikke kan sige, hvem af mine sønner, jeg holder mest af, så kan jeg heller ikke sige, hvilket ministerium jeg holder mest af. De er så forskellige.
30-08-2017  21:30
Mange tak for sms'erne, Kristian. God fornøjelse med præsentationen.