BLOG: Overflødig ”klikkemadding”

16x9
Realityprogrammer behandles som rigtig "reality". Foto:

”Irina vender tilbage til tv-skærmen: Det er mit drømmejob”, meddeler BT i dag.

Eller hvad med denne? ”Gustavs ekstreme forvandling: Nu venter kunder et år på at få tid med ham”. Eller ”Nicolas og Camilla chokerer” – vist nok nogen fra ”Gift ved første blik”. Mon ikke de fleste kan nikke genkendende til alle de flimrende overskrifter fra netaviserne? 

Jeg tænker, at jeg ikke er den eneste, der opfatter det som ”pseudonyheder”, og det myldrer med dem på nettet. Hvert realityprogram behandles, som om det virkelig er ”reality”. Hvad enten det drejer sig om ”Vild med dans”, X-faktor, ”Den store bagedyst” eller andet. Personerne, som medvirker, leverer ”nyheder” på samlebånd.

Det virkeligt irriterende er mediernes prioritering af stoffet og deres opfattelse af, at ALLE danskere ser disse programmer og er helt med i, hvad der foregår. Men det er de jo ikke. Der er masser af mennesker, der ikke interesserer sig en døjt for udsendelserne, og når de sidder med formiddagsavisernes netsider, opdager de, at næsten halvdelen af overskrifterne handler om mennesker, de slet ikke kender.

Det er lidt det samme med fænomenet ”clickbait” – madding, som skal få folk til at klikke på en historie. Det er ofte meget dramatiske overskrifter, men når man åbner artiklen, handler det som regel om noget, der er foregået i USA, Tyskland eller Storbritannien. Aviserne må med andre ord have medarbejdere, hvis arbejde består i nødtørftige oversættelser af tabloidartikler fra udenlandske mediers hjemmesider.

Jeg mindes, at to af nyhedskriterierne vist handler om ”relevans” og ”identifikation”. De kriterier er vist gået helt i glemmebogen, når man læser om en overvægtig amerikansk kvinde, hvis kæreste nok ikke skulle have droppet hende, ”for nu er hun supermodel”.

Rent nyhedsmæssigt svarer det til fastfood. Det er tomme kalorier, og det bekæmper på ingen måde mætheden. Tværtimod får det læseren til hurtigt at klikke på den næste spektakulære overskrift i den forgæves jagt på et lille billigt gys. Jeg synes, det er trist. Der er så mange relevante og gode historier ude i virkeligheden her i Danmark, og de behøver bestemt ikke at handle om problemer eller kriser. Folk er ikke så dumme, som avisernes netsider vil gøre dem til.