Partier vil rydde op i parkeringsbranchen: - Der foregår for mange mærkværdige ting

SF og Dansk Folkeparti vil øge kravene til parkeringsselskaberne. Blandt andet skal p-vagter uddannes bedre i regler og konflikthåndtering.

Der hersker i dag alt for uregulerede tilstande ude på de mange parkeringspladser, som bestyres af private selskaber.

Det mener SF og Dansk Folkeparti, der nu fremsætter et beslutningsforslag om en autorisationsordning for parkeringsselskaber - og et krav om obligatorisk uddannelse af parkeringsvagter.

Ifølge de to partier udmunder de nuværende tilstande i for mange tilfældigheder, hvilket går ud over bilisternes tryghed og retssikkerhed.

- Det er vigtigt, at vi klæder de her parkeringsselskaber ordentligt på og stiller nogle krav til dem, hvis de skal have lov at drive den her form for virksomhed. Både i forhold til p-vagterne og til kapitalforhold, så det ikke bare bliver sådan nogle lykkeriddere, der løber rundt og åbner parkeringsselskaber, siger transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti til TV 2.

Problemerne med parkeringsafgifterne fik i januar transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at fremsætte et forslag om den private parkeringsbranche skulle pålægges at oprette et uvildigt klagenævn, og nu går de to partier altså skridtet videre.

- Der foregår for mange mærkværdige ting ude på parkeringspladserne. Nu har vi lige lavet et klagenævn, og det åbner samtidig øjnene for, at det kunne være vi skulle regulere en lille smule på dem, der har ret til at opkræve parkeringsafgifter, siger Kim Christiansen.

Vil rydde op i branchen

Partierne mener, at man som bilist skal kunne regne med, at kontrol og udstedelse af parkeringsafgifter sker under ordnede forhold og på en ensartet måde, uanset hvor i landet man parkerer.

Men af beslutningsforslaget fremgår det, at mange selskaber i dag benytter personale, der ikke er uddannet til opgaven.

- Jeg tror, rigtig mange oplever, at der er for mange tilfældigheder på det her område, og det er også en stor bemyndigelse at lægge over til private firmaer og ansatte, at man kan udskrive en økonomisk bøde til folk. Derfor er der behov for, at vi får ryddet op i branchen, siger SF’s transportordfører Karsten Hønge til TV 2.

TV 2 har de seneste år bragt en lang række historier om danskere, der mener, at de har modtaget helt urimeligt parkeringsbøder. Blandt andet et par, der fik en bøde på Kvicklys parkeringsplads i Køge, selvom der lå et handicapskilt i forruden. Se flere eksempler her:

Hos FDM er der derfor heller ikke overraskende opbakning til forslaget om en autorisationsordning.

- Der er brug for at få mere styr på de private parkeringsselskaber, og forslaget fra Dansk Folkeparti og SF er endnu et skridt i den rigtige retning, siger juridisk konsulent Dennis Lange til TV 2.

Ansætter folk direkte fra gaden

I forslaget fra SF og Dansk Folkeparti lægges der op til, at det obligatoriske kursusforløb for alle parkeringsvagter blandt andet skal sikre, at de har styr på ”lovgrundlaget, reglerne for og forståelsen af skilte, håndtering af diverse forseelser, adfærd som p-vagt, konflikthåndtering og førstehjælp”.

I 2014 lavede Arbejdstilsynet en kontrol af parkeringsvagter fra 10 private selskaber og to kommunale, og i den forbindelse lød det, at der var store problemer med vold og trusler og at det var nødvendigt ”at sikre, at medarbejderne er tilstrækkeligt oplært og instrueret i konflikthåndtering."

- Problemet er faktisk, at mange af dem ikke har nogen erfaring. De fleste firmaer, vi har i dag, er ikke engang medlem af brancheforeningen, og de ansætter folk lige fra gaden af til at gå ind i jobbet, og så er det op til det enkelte firma om de overhovedet vil uddanne deres medarbejdere, siger Karsten Hønge.

SF's transportordfører, Karsten Hønge, fortæller om baggrunden for nyt beslutningsforslag om autorisationsordning for parkeringsselskaber. Video: Mikkel Secher

Flere kommuner er begyndt at uddanne deres parkeringsvagter i blandt andet konflikthåndtering, og med den tvungne ordning vil partierne sikre, at der kommer mere ensrettede forhold.

Derudover lægger forslaget op til, at parkeringsvagterne skal aflønnes med fast løn og altså ikke være afhængig af antallet af pålagte afgifter. Det fremgår dog ikke, hvor udbredt dette skulle være i dag.

- Vi tror på, at det her kan gøre, at vi får en bedre branche og nogle bedre arbejdspladser for de p-vagter, som er ansat i de her selskaber, siger Kim Christiansen.

Ifølge forslaget skal parkeringsselskaberne selv afholde udgifterne for at uddanne deres medarbejdere.