Langballe: Ole Birk Olesen har fået buksevand

Det er hårde tider for transportminister Ole Birk Olesen. To dage i træk er han blevet tildelt politisk buksevand, mener flere kommentatorer.

Først tvang Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti regeringen til at gennemføre en ny taxalov, der betyder, at kørselstjenesten Uber næppe har nogen fremtid i Danmark. Stik imod ønskerne fra Liberal Alliances transportminister Ole Birk Olesen.

Fredag måtte ministeren så se til, mens et flertal udenom regeringen indgik en aftale om 762 millioner kroner til den kollektive trafik.

- Når nu regeringen ikke vil regere, så er det godt, at der er et bredt flertal uden om regeringen, der kan træde til, lyder det fra Socialdemokratiets politiske ordfører Nicolai Wammen.

Prügelknabe

Og det er ikke nemt at være Ole Birk Olesen. Sådan lød det fra et enigt kommentatorkorps i magasinet Besserwisserne på TV 2 News. Både Troels Mylenberg, chefredaktør på Fyns Amts Avis, og TV 2’s politiske redaktør Anders Langballe, mener, at der er blevet uddelt buksevand til ministeren.

- De giver ham først groft buksevand med taxaloven, og formiddagen efter kommer så det her (trafikaftalen udenom regeringen, red.). Det her er et billede på, hvor godt det går med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti på nogle områder, og hvor meget de har besluttet sig for, at OIe Birk Olesen er prügelknabe, siger Anders Langballe.

Dårligt håndværk - igen

Det er langt fra første gang, at Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne slår de parlamentariske pjalter sammen og sender regeringens planer på en ny kurs.

Eksempelvis politiskolen, som ifølge regeringsgrundlaget skulle placeres i en funklende ny bygning i Herning. Den sag endte som bekendt med en placering i den gamle sygeplejeskole i Vejle.

I sagen om politiskolen fik regeringen hård kritik for sin håndtering, og de seneste aftaler på trafikområdet vidner heller ikke om solidt politisk håndværk, mener politisk kommentator Hans Engell.

- Hvis det var, at Lars Løkke var så dygtig en håndværker, ville man så ikke i regeringen sige: ”hallo, transportminister, den der aftale kan ikke køre, uden vi er med i den”. Hvis man som mindretalsregering kan se, at der er store områder, hvor oppositionen kommer for godt i gang, så må regeringen lægge sig fladt ned på gulvet og sige, at når vi ikke kan få flertal for vores politik, så må vi være med i en politik, der skaffer flertal, siger Hans Engell i Besserwisserne.

De 762 millioner kroner i det nye forlig udenom VLAK-regeringen stammer fra en aftale, som partierne bag forliget indgik i 2012. Dengang blev der oprettet en pulje til at styrke den kollektive trafik. Det var som en slags plaster på såret, da SRSF-regeringen droppede planerne om at lægge en betalingsring om København.

Se Besserwisserne på TV 2 Play her.