- Imamerne bør tage et opgør med homofobi

16x9
Debattør og tv-vært Abdel Aziz Mahmoud sprang i sidste uge ud som homoseksuel. Foto: Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark

Vi er nået langt i kampen mod homofobi i Danmark, men i nogle miljøer i Danmark finder man stadig homoseksualitet uacceptabelt.

Individuel frihed er en kerneværdi i Danmark. Det gælder selvfølgelig også, når det kommer til at elske dem, vi vil. Det har vi kæmpet for i årtier. Vi er nået langt, men selvom vi skriver 2016, er der stadig miljøer i Danmark, hvor homoseksualitet slet ikke accepteres. 

Særligt i de nydanske miljøer er der problemer. En undersøgelse fra sidste år af Als Research viser, at en tredjedel af nydanske homoseksuelle endda har overvejet at begå selvmord. Presset fra familien og manglende accept bliver for meget, og derfor ser de ingen anden udvej. Det kan vi ikke acceptere. Vi bliver nødt til også at gøre op med de forstokkede konservative værdier, der stadig hersker i nogle muslimske miljøer.

Man skal ikke komme i klemme med sin religion, blot fordi man er homoseksuel, transkønnet eller biseksuel. I sidste uge sprang den muslimske debattør og tv-vært Abdel Aziz Mahmoud ud som homoseksuel. Heldigvis er han blevet vel modtaget af det brede Danmark, men fra særlige muslimske miljøer har han mødt stor modstand.

Stadig meget homofobi blandt konservative muslimer

”De skal kastes ud fra højden og stenes, mens de er på vej ned”, var blandt andet en af reaktionerne skrevet i Facebook-gruppen ”Vejen til islam”, som er en lukket gruppe for konservative muslimer. En Facebook-gruppe, der har flere tusind medlemmer. Det er den holdning, vi bliver nødt til at få et opgør med. 

Undersøgelsen foretaget af Als Research viser også, at næsten 70 procent af de mest religiøse nydanskere mener, at homoseksualitet er unaturligt. Næsten halvdelen mener, der skal være et forbud mod, at to af samme køn har sex.

Selvsamme undersøgelse viser også, at hvis man har muslimsk baggrund, så har man en større tendens til at mene noget negativt om homoseksuelle end nydanskere, der ikke har.

Netop derfor er imamernes rolle afgørende. Imamerne bliver nødt til at komme ind i kampen, når det kommer til et opgør med denne holdning. Der lyttes til dem i de nydanske miljøer – særligt blandt dem, der er meget religiøse. Det vil være det første og det vigtigste skridt i opgøret mod homofobi, hvis imamerne helt utvetydigt gik ud og bakkede op om dette opgør. Det var også derfor, SF inviterede imamerne til at gå med i Priden i København. Men der var ingen imamer, der dukkede op eller bakkede op om det.

Vi kan ikke bare vende den anden kind til

Men er det så unikt, at det stadig er i de nydanske miljøer, homofobien eksisterer?

Nej, det er det selvfølgelig ikke, men vi bliver nødt til at anerkende, at muslimer er det største religiøse mindretal i Danmark. Vi kan ikke bare vende den anden kind til. Det gjorde vi heller ikke i 80’erne, da de kristne præster havde stærke holdninger til homoseksuelle og kvindelige præster. Her var SF’s mangeårige gruppeformand Ebba Strange en drivende kraft i at tage det opgør og i at sikre registreret partnerskab til homoseksuelle. Danmark er et foregangsland, når det kommer til LGBT-rettigheder, og vi var det første land til at gøre det lovligt for homoseksuelle at indgå registrerede partnerskaber. Det er jo ikke milepæle, der er kommet af sig selv. De er et resultat af en lang kamp mod forstokkede og konservative syn på homoseksualitet.

Det er kampe, vi har vundet. Nu er det på tide også at slå et slag for homofobien inden for islam. Det slag står stærkere, hvis også imamerne er med. De er nødt til at vise, at tiden er inde til et opgør mod homofobi. Gennem dialog kan vi nemlig bygge bro. Derfor har SF sammen med organisationen Sabaah, foreningen for nydanske homoseksuelle, inviteret imamer fra hele Danmark til kaffe.

Det vil sende et kraftigt signal om, at vi står sammen i kampen mod homofobi. Retten til at elske dem, vi ønsker, er en kerneværdi i Danmark. Det er vigtigt, vi værner om den. Og den vil vi gerne værne om sammen med jer også.