Dansk Folkeparti vil skære fjerdedel af DR's budget: Væk med ren underholdning

16x9
Peter Skaarup, Dansk Folkeparti: Danmarks Radio skal ikke bruge sine store muskler til at udkonkurrere private medier. Foto: TV 2 / TV 2

Dansk Folkeparti vil beskære Danmarks Radios budget med 25 procent. - Væk med den rene underholdning, og fokus på public service, siger Peter Skaarup.

- Der er ingen grund til, at Danmarks Radio skal producere det, som de private aktører også producerer. Det må ikke være sådan, at Danmarks Radio med deres økonomiske muskler laver konkurrenceforvridning og dræber andre medier, som kan producere det samme.

Det siger gruppeformand i Dansk Folkeparti Peter Skaarup om partiets udspil til et nyt medieforlig, der vil skære hele 25 procent af Danmarks Radios budget i løbet af det næste femårige medieforlig.

Forslaget, som Dansk Folkeparti præsenterer i en kronik i Berlingske fredag, indeholder en række meget konkrete forslag til, hvordan Danmarks radio skal beskæres. Det vil gå ud over radiokanalen P3 og TV-kanalerne DR3, Ramasjang og Ultra.

DR skal fokusere

- Vi tror på, at Danmarks Radio er nødt til at fokusere på det væsentlige. Det væsentlige er Public Service, det samfundsbærende. Danmarks Radio er en væsentlig kulturinstitution, som skal fortælle danskerne om vores historie, vores sprog, vores kultur i det hele taget. Men underholdning, som for eksempel DR3 som kun sender amerikanske serier, det kan man flytte over på nettet, siger Peter Skaarup.

Den nye medieaftale om Danmarks Radio skal gælde fra 2018, hvor den nuværende udløber, og Dansk Folkeparti ønsker en aftale, der holder Danmarks Radio snævert på public service-sporet og skaber bedre plads til private medier. Samtidigt ønsker partiet også – ganske enkelt – at spare nogle licenspenge:

- Det er rimeligt at skære en vis sum af Danmarks Radios budget.  Der er ingen grund til, at Danmarks radio  har så mange kanaler som de har i dag. For manges vedkommende er der jo tale om, at private leverer det samme. Vi må også erkende, at meget af medieforbruget nu til dags er flyttet fra TV til nettet og andre medier, og så er der jo ingen grund til, at danskerne betaler en høj licens, siger Peter Skaarup.