Regeringen vil udskyde projekter i Togfonden

16x9
Det er blandt andet timemodellen, der står for skud, når regeringen vil udskyde flere af Togfondens projekter. Foto: Henning Bagger / Scanpix

Regeringen vil udskyde langt de fleste projekter i Togfonden på ubestemt tid, heriblandt timemodellen,

Timemodellen skulle sikre, at der blot ville være én times rejsetid mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

Togfondens parter havde ellers sat 28,5 milliarder kroner af til investeringer, men ifølge DR Nyheder lægger regeringen nu op til at skære godt 21 milliarder kroner. Dermed ryger timemodellen indtil videre på hylden.

Konsekvens af fald i oliepriser

Den primære finansiering bag Togfonden ligger i beskatning af nordsøolie, men et fald i priserne har betydet, at finansieringen ikke længere hænger sammen.

- Hele fonden ligger efter min mening i ruiner, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) til DR Nyheder.

- Sådan er risikoen jo, når man siger, at en bestemt skat skal finansiere nogle bestemte udgifter.

- Det er der, at hele fejlkonstruktionen i Togfonden ligger. Når man hæfter det op på noget så usikkert som olieprisen, og hvad man kan få af indtægter, så havner man jo i den her situation, når indtægterne falder, siger Claus Hjort Frederiksen til DR Nyheder.

Regeringen råber også vagt i gevær overfor trafikinvesteringer, hvor man frygter, at for mange investeringer på offentlige anlæg vil betyde kritik fra EU. Derfor er besparelserne ifølge Claus Hjort Frederiksen en nødvendighed.

Den eneste part i Togfonden fra blå blok er Dansk Folkeparti. Og formand Kristian Thulesen Dahl er parat til at høvle penge væk fra Togfonden. Men ikke i så stort omfang, som regeringen foreslår.

- Jeg synes, de går for vidt, siger Kristian Thulesen Dahl til DR.

Han afviser at spare mere end 15,5 milliarder kroner.